Rohamosan terjed a mobilfizetés (x)

Amikor 2013-ban a Magyar Mobiltárca Szövetség útjára indította itthon a mobilfizetést, akkor az egy elég bonyolult, sokszereplős és sok összetevős történetnek látszott — nem is vezetett sikerre. Túl macerás volt az ügyintézés, be voltak vonva az operátorok is, végül nem ez a komplikált szisztéma hozta meg a mobilfizetés kapcsán azt a csendes áttörést, amit talán észre sem veszünk, annyira beépült már a hétköznapokba.


[+]

Ma már nem lepődik meg a trafikos csaj, ha valaki a telefonját érinti hozzá a terminálhoz, pedig amikor ez még gyerekcipőben járt, akkor volt olyan eset, hogy a benzinkúton rendőrt hívtak az ügyfélre azt gyanítva, hogy a telefonjával meghekkelte a rendszert. A mobilfizetés elterjedését persze segíti az is, hogy nem csak azt tekintjük mobilfizetésnek, amit a telefon érintésével végzünk, hanem az SMS-alapú parkolási és autópályás tranzakciókat is ide sorolja a statisztika, valamint azokat a vásárlásokat is, amelyeket valamilyen telefonos szoftverrel, vagy böngészővel valósítunk meg, ezeknek a száma pedig évről-évre magasabb.


[+]

Ha a klasszikus metódust nézzük, akkor a mobilfizetés elterjedésében a legnagyobb felelősségük a kártyakibocsátóknak és a bankoknak van. Az érintéses bankkártyás megoldást ma már a legtöbb olvasó támogatja: ahol lehet így fizetni, ott telefonnal is lehet, ha a mobilunkon van erre alkalmas szoftver. Ez azonban ma még leginkább attól függ, hogy hol bankolunk, jelenleg öt bank kínál ilyen lehetőséget, amelyek közül az OTP megoldása, a Simple app az egyik legnépszerűbb. A 2017-es indulás óta közel 5,5 millió mobilfizetési tranzakció ment már végbe ezen keresztül.


[+]

A Simple by OTP például jóval többet nyújt annál, mint amit a többi banki alkalmazástól kapunk, hiszen nem csak arról van szó, hogy az OTP kártyával rendelkező ügyfelek ezen keresztül tudnak fizetni érintős termináloknál, hanem egy csomó külsős partnert is integráltak, lehet rendelni ételt, fizetni a parkolást, koncertjegyet vagy akár mozijegyet venni, és vannak benne kuponok is, szóval egy komplex, mobillal történő fizetési ökoszisztémát kapunk a kezünkbe. A legfontosabb talán viszont, hogy a Simple by OTP nem korlátozza arra a felhasználót, hogy mindenképp OTP-s kártyája legyen, egy virtuális kártyát létre lehet benne hozni, amit  aztán a más banktól származó bankkártyánkkal tudunk feltölteni, hogy mobillal tudjunk fizetni.

A Simple-t fejlesztő OTP Mobiltól  egyébként ezzel kapcsolatban egy csomó információt is megtudtunk, érdekes például, hogy a felhasználók 69%-a nem is OTP ügyfél, ami elég vaskos szám, tekintve, hogy a Simple rendszerében már 400 ezer kártyaadatot vittek fel a júzerek, és ugyanennyi gépkocsit is regisztráltak, ugyanis a Simple rendszerén végzett parkolás és pályamatrica vásárlása olcsóbb, mint amit a mobilszolgáltatók az SMS-alapú tranzakciók kapcsán felszámolnak. A Simple statisztikái szerint eddig 600 ezer autópálya matricát és 1,3 millió parkolást vásároltak így az ügyfelek, ez pedig rettentően megdobja a mobilfizetési tranzakciók számát.

Magyarországon tehát egyelőre jól áll a mobilfizetés elterjedése, de lenne még hová fejlődni. Nyilván ennek egyik eleme, hogy a hazai bankszektorból ne csak 4-5 bank nyújtson ilyen alkalmazást az ügyfeleknek, hanem szinte az összes, egyébként nagyjából mindenhol ígérik, hogy lesz ilyen lehetőség. A másik lépcsőfok az eszközgyártók fizetési megoldásának elterjedése, az Apple és a Samsung is rendelkezik mobilfizetési megoldással, az OTP előbbit május 21-én vezette be Magyarországon.

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények