Hirdetés

Alternatív Hajtás: Városi közlekedésre tervezett miniautót mutatott be a SEAT

A bercelonai Mobile World Congress már évek óta egy nagyon fontos kiállítás a SEAT számára. Egyrészt azért, mert ugyebár egy spanyol vállalatról beszélünk, másrészt azért, mert a központjuk (Martonell) csak pár kilométerre fekszik a katalán fővárosról, tehát amúgy is rendkívül erős a jelenlétük a városban, rengeteg új technológiát itt próbálnak ki először. Ilyen lesz idén az a járművük is, amelyik Európában elsőként mondhatja el magáról, hogy 5G-n keresztül csatlakozik a mobilhálózathoz. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az SK Telekom már 2016-ban bejelentette ugyanezt, de ugye az nem Európa.


[+]

Persze nem ez volt a cég legnagyobb horderejű bejelentése a világkiállításon, a céget vezető Luca de Meo személyesen mutatta be a sajtónak a SEAT Minimó névre hallgató koncepcióautót, amely a városi közlekedést forradalmasíthatja. Ők ugyanis azt gondolják, hogy a 6 kilométernél rövidebb utazások során a városokban nem az autó a legjobb választás a tömegközlekedésen túl, hanem a rollerek, a biciklik, a robogók. A cégvezető hangsúlyozta, hogy az efféle járműveknek mindenképp tisztán elektromos hajtásúnak kell lenniük, már ha motorral hajtottak, mert a roller és a bicikli azért emberi erővel is jó alternatívája bármelyik autónak, ha egyedül utazunk. És itt nem csak a környezetvédelem, illetve a városlakók egészségéjnek védelméről van szó: a legtöbb európai belváros egyszerűen alkalmatlan az autók nagy számban történő fogadására, nem férnek el és a parkolásuk sem megoldható.


[+]

A fenti koncepciót egyébként magyarul mikromobilitásnak hívjuk, ami nem csak arról szól, hogy milyen típusú autókat használunk, hanem arról is, hogy hogyan, a válasz pedig az, hogy megosztva. Mint Luca de Meo elmondta: "a jövőben mi fogjuk meghatározni a Volkswagen Csoport mikromobilitási stratégiáját azzal, hogy ötletekkel és konkrét termékekkel állunk elő a rövidtávú utazásokkal kapcsolatban". És valóban, a Minimó ugyanis tényleg működőképes lehet a városokban, hiszen tisztán elektromos meghajtású, egy töltéssel a hatótávolsága 100 kilométer fölött van, mérete pedig 2,5 x 1,24 méter, tehát nagyjából 3,1 négyzetmétert foglal el, ami csekélynek mondható egy átlagos méretű autó 7,2 négyzetméteréhez képest. Méretéből adódóan a Minimó akár a motorok számára kijelölt parkolókba is beállhat, mert elfér.


[+]

A lényeg viszont nem ez, hanem a cserélhető akkumulátorok, amelyekkel egyértelműen a car-sharing szolgáltatókra lőnek. Számukra ugyanis jelenleg az elektromos autók töltése a legnagyobb gond, amíg egy kocsi fel van dugva a töltőre, addig nem tud közlekedni és nem termel a pénzt. A pár perc alatt cserélhető akkumulátorokkal a Minimó nagyjából feleakkora költséggel üzemeltethető, mint egy beépített akkumulátoros megoldás. Mindezek mellett telekommunikációs szempontból is előremutató a megoldás, 5G-n csatlakozik a mobilhálózathoz, vezeték nélküli Android Auto található benne, illetve van benne egy kulcs nélküli, digitális indítórendszer, amely azt is képes felismerni, hogy a felhasználó 16 vagy 18 éves múlt el, előbbieknél a maximális sebességet 45-re korlátozza 90 kilométer/óra helyett.

A koncepció tehát nagyon jó, de azért a vezethetőség nagy kérdés lesz. Hasonló méretben ugyanis már piacon van és megvásárolható a 2,32 x 1,19 méteres Renault Twizy, amelyik szintén elektromos hajtású, 100 kilométer a hatótávja és kétszemélyes, de felfüggesztését tekintve inkább áll közelebb egy robogóhoz, mint egy autóhoz, a kanyarkomfortja hagy maga után némi kívánnivalót. A Minimó persze már csak a cserélhető akkumulátorai miatt is egy életképesebb koncepció, de ha emellett autószerűbb is tud lenni, akkor nagyobb nagyobb sikerre számíthat francia konkurensénél. Céldátum egyelőre nem volt, de az biztos, hogy a Smart-féle, teljesen autonóm jövőképnél jóval konzervatívabb és rövidebb időn belül megvalósítható ez a koncepció.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEAT

Azóta történt

Előzmények