Hirdetés

Alternatív Hajtás blog: miért nincs több villámtöltő az országban?

A tisztán elektromos hajtású gépjárműveknél az egyik legfontosabb kérdés mindig is a töltés volt, és ez valószínűleg a jövőben sem fog változni, bár valószínűleg tisztulni fognak a dolgok. Tavaly év végén nagyjából 2000 ilyen gépjármű volt forgalomban hazánkban, az idei évről pedig egyelőre nincs statisztikánk, de valószínűleg gyorsult a növekedés üteme, szóval nem elképzelhetetlen az sem, hogy mondjuk 3000 ilyen autó koptatja a magyar utakat. A teljes magyar gépjárműpark méretéhez képest persze ez is egy elenyésző szám, ugyanakkor az utcai töltés szempontjából már ez is egy kihívás, ami jól mutatja, hogy a jövőben is kell majd foglalkozni ezzel a kérdéskörrel, függetlenül attól, hogy statisztikák szerint a publikus töltőkkel jobban ellátott országokban is 80-90%-ban az otthonokban töltik az autókat, magyarán nem az utcai töltés a legfontosabb kérdés, csak az van inkább szem előtt.

Az e-autók száma tehát a jövőben növekedni fog, ehhez nem fér kétség, de hogy mekkora mértékben, az nagyban függ attól, hogy a mostani, kezdeti időszakban milyenek az állami szubvenciók, a kapcsolt üzletágak támogatása, illetve mennyibe kerülnek az autók. Ez utóbbi egyes szakértők szerint amúgy 2-3 év múlva változni fog, egyszerűen ki lesz kényszerítve a piacból az, hogy egy elektromos autó ne legyen (sokkal) drágább mondjuk egy dízelesnél, akkor pedig nyilván egész más dimenzióba kerül az a kérdéskör, hogy kinek és miért érdemes e-autót vásárolnia. A publikus töltés fejlesztésekor pedig készülni kell arra, hogy ez pár év múlva megtörténhet, épp ezért ellátogattunk az ELMŰ-ÉMÁSZ-hoz, ahol László Andreával, a vállalat ügyfél- és termékmenedzserével beszélgettünk az elektromos autózásról, a töltőhálózatról és annak fejlesztéséről.


[+]

AH: Mi az ELMŰ-ÉMÁSZ szerepe Magyarországon az elektromos autótöltő fejlesztésével kapcsolatban?

László Andrea: 2010 óta foglalkozunk elektromos autótöltők értékesítésével és telepítésével, ekkor telepítettük az első töltőnket, amelyet több közterületi egység követett, ezek ma is megtalálhatók Budapesten és Miskolcon is. A töltőinket jelenleg bárki használhatja, a kezeléshez csupán az Android és iOS rendszerekre is elérhető eCharge alkalmazásra van szükség, amibe be kell regisztrálniuk az ügyfeleknek, amit egyébként az e-autozas.hu weboldalon is megtehetnek.

AH: Meddig marad díjmentes a töltés annak fényében, hogy a jogszabály ezt már nem írja elő? Mi a társaságcsoport stratégiája ezzel kapcsolatban?

László Andrea: Úgy gondoljuk, hogy mi többek között az ingyenes töltési lehetőséggel tudjuk támogatni a tisztán elektromos hajtású járművek elterjedését az országban. Jelenleg viszont csak annyit mondhatok, hogy idén még biztosan megmarad az ingyenes töltési lehetőség.


[+]

AH: Az ELMŰ-ÉMÁSZ-nál vannak statisztikák arról, hogy hány tisztán elektromos gépjármű van forgalomban Magyarországon?

László Andrea: Nekünk ilyen statisztikánk nincs, de azt nyilván tudjuk, hogy hány felhasználónk van az eCharge alkalmazás kapcsán. Körülbelül 700 autós regisztrált eddig, közülük pedig 450-en használják rendszeresen a töltőinket, de azt nyilván nem látjuk, hogy kik közülük a tisztán elektromos autósok, és kik használnak plug-in hibrideket.

AH: A villanyautók kapcsán több szakértő is arról beszél, hogy a jövő városaiban az emberek nem pusztán ezekkel, hanem más elektromos hajtású járművekkel is fognak közlekedni: robogókkal, rollerekkel, biciklikkel. A Voltee mellett a társaságcsoportnak van másik koncepciója is ezen járművek töltésére?

László Andrea: Számunkra egyelőre nem ez a fő irány, mi most az elektromos autózás előremozdításán dolgozunk, ebben szeretnénk úttörő szerepet vállalni. Nagyon fontos tudni, hogy mi nem csak töltőállomásokat értékesítünk és üzemeltetünk a köztereken, hanem jelentős elektromos autós flottával is rendelkezünk, aminek a bővítése is folyamatban van. Igyekszünk a különféle régiós központjainkban, Egerben, Gyöngyösön, Miskolcon is biztosítani, hogy a kollégáink elektromos autókkal közlekedhessenek. Ezen flották töltéséhez amúgy szükséges volt saját használatú töltőállomásokat is telepítenünk.

AH: Mitől függ, hogy egy adott helyen milyen töltőoszlop kerül telepítésre? Mik a technikai feltételei egy 50 kW-os DC villámtöltő üzembeállításának?

László Andrea: Egy töltőoszlop telepítésénél a legfontosabb lépés az ideális helyszín kiválasztása, és ez egy elég összetett kérdés, mert az ügyféligény mellett az áramellátottság is szerepet játszik ebben. Egy DC villámtöltőnek már elég nagy az áramigénye, egy ilyen telepítéséhez általában hálózatfejlesztés szükséges.


[+]

AH: Mekkora fogyasztásról beszélünk, mihez lehetne ezt hasonlítani?

László Andrea: Egy 50 kW-os DC villámtöltőnél? Itt 3 x 80 Amperről beszélünk, és úgynevezett idősoros mérés van, gyakorlati példával azt mondhatnám, hogy egy darab ilyen töltőállomás pillanatnyi fogyasztása kb. akkora, mint egy háromemeletes irodaházé, amiből nagyjából látszik, hogy miért van szükség hálózatfejlesztésre a telepítéskor, főleg akkor, ha több darab kerül elhelyezésre.

AH: Egy villámtöltő a mi véleményünk szerint az autópályák mellett lehet a leghasznosabb, hiszen ott az idő sokkal fontosabb tényező, mint a városi töltés során. Mik a feltételei annak, hogy egy ilyen nagy áramigényű oszlopot el lehessen helyezni valamelyik sztráda mellett?

László Andrea: Hálózatfejlesztéssel igazából mindent meg lehet oldani, szóval ha egy benzinkút üzemeltetője megkeres minket ezzel az igénnyel, akkor a kérdés nem az, hogy megoldható-e a telepítés, hanem az, hogy mi a költségvonzata és a nap végén megéri-e a befektetés. Egy villámtöltő ára akár 10 millió forint is lehet, ehhez jön a hálózatfejlesztés költsége, szóval egy elég komoly beruházásról van szó egy benzinkút esetében is.


[+]

AH: Ezek fényében mi várható az elkövetkező években, a társaságcsoportnak mi a jövőképe a töltőkkel kapcsolatban?

László Andrea: A városokban mi a 22 kW-os töltőkben látjuk a jövőt, ezek a megfelelő autókon használva már elég gyorsak ahhoz, hogy akár egy vásárlás vagy bármilyen más ügyintézés közben is viszonylag nagy mennyiségű áramot töltsenek át a gépjárművekbe, a lényeg a mennyiség és a jó elhelyezés. De persze a villanyautózás jövője nem csak a publikus közterületi töltőkön múlik majd, a B2B ügyfeleinknél pedig azt látjuk, hogy egyre több irodaházhoz vagy akár gyártósorhoz vásárolnak töltőket, jellemzően ugyanezeket a 22 kW-os megoldásokat.

AH: Amúgy minden költséget figyelembe véve egy vállalkozás számára mekkora kiadást jelent egy elektromos autótöltő telepítése?

László Andrea: Az attól függ, hogy milyen töltőről beszélünk, de ha maradunk a nálunk legnépszerűbb, 22 kW teljesítményű példájánál, akkor is elég sok a lehetőség. Van falitöltőnk, amin egy kiállás található, az álló pedig már két kiállásos, és ezekből léteznek úgynevezett okos töltők is, amelyek használhatósága konfigurálható és a mérést is meg tudják oldani, az irodaházakban amúgy ezek telepítése javasolt. Az oszlopok ára a fentiek miatt egy viszonylag székes skálán, 700 000 és 1 700 000 forint között mozog, viszont az elhelyezésük általában nem igényel különösebb hálózatfejlesztést. Egy DC villámtöltő ára ennek a többszöröse, ott hálózatfejlesztésre is van szükség és már önmagában az is havi 100 000 forintba kerül, ha a töltőt senki nem használja, csak telepítve van.

AH: Köszönjük az interjút!

László Andrea: Én is köszönöm!

Azóta történt

Előzmények