Hirdetés

Alternatív Hajtás: Merre tart a MOL Limo?

Egyre gyakrabban lehet találkozni azzal a véleménnyel, amely szerint a mai fiatalok számára a birtoklás már nem egy olyan fontos dolog, mint a korábbi generációk számára volt. Az elmélet a mélyebb szociológiai kutatások elolvasása nélkül is logikusan hangzik, nyilván teljesen máshogy áll mondjuk egy autóhoz az a fiatal, aki az okostelefonok világában nőtt fel és világ életében elfogadható minőségű tömegközlekedést tudott használni (tehát mondjuk éjjel is hazajutott), mint az az ember, akinek anno három évet kellett várnia a saját autója legyártására, az éjszakai tömegközlekedést pedig a gyaloglás jelentette. Ha az elmélet igaz, akkor az alaposan fel fogja forgatni az autógyártók életét, valószínűleg teljesen máshogy kell megszólítani egy olyan embert, aki szerelmes az autókba, mint azt, aki csak a közlekedési alternatívák egyikeként tekint erre az egészre.


[+]

Az viszont biztos, hogy a fővárosban jelenleg két közösségi autómegosztó (angolul: car-sharing) cég is működik, az egyik a kizárólag tisztán elektromos meghajtású Volkswagen e-up!-okkal operáló GreenGo, a másik pedig a legnagyobb hazai vállalat kötelékébe tartozó MOL Limo, akik részben elektromos, részben pedig belsőégésű motorral szerelt flottával rendelkeznek, és jelenleg 77,5 négyzetkilométeres területen tudják biztosítani a szolgáltatásukat. Mint azt Sáreczky Richárd, a cég ügyvezetője elmondta, a Limókat jelenleg elsősorban a 30 év alatti férfiak használják, de a hölgyek is szép számmal veszik igénybe a szolgáltatást, a bérlők körülbelül 30 százalékát teszik ki. Arról is van adatuk, hogy a Limo igen vonzó azoknak a pályakezdőknek, akik még nem feltétlenül rendelkeznek saját autóval, de ez a bevezetőben taglalt gondolatokra még nem ad választ: a kérdés, hogy amikor az autóvásárláshoz érkeznek, tényleg fognak-e autót venni, vagy inkább tovább használják majd valamelyik közösségi autómegosztót. Az autókat ugyanis már most sem elsősorban arra használják, hogy mondjuk pénteken a taxinál olcsóbban jussanak be a belvárosba: sokan veszik igénybe a hétvégi nagybevásárláshoz, illetve munkába járáshoz is.

A flotta jelenleg 100 darab elektromos Volkswagen e-up!-ból, 300 darab benzines up!-ból és 50 darab A-osztályú Mercedes-Benzből áll. Eleinte az egységes arculat volt a cél, tehát egy olyan városi modellt kerestek, amiből létezik tisztán elektromos és benzinmotoros változat is: csak elektromos autókban a budapesti töltőstruktúra adottságai miatt nem gondolkodtak, publikus kutakon nem szerették volna tölteni őket, a saját infrastruktúrájuk pedig nem tette lehetővé, hogy ennél több e-up!-pal operáljanak. A legjobban persze arra voltunk kíváncsiak, hogy a jövőben elhagyják-e majd a benzines autókat, amire egyértelmű választ kaptunk: ez a terv, de ehhez az elektromos autóknak még fejlődniük kell.


[+]

Egy bérautót ugyanis sokan egészen máshogy vezetnek, mint a sajátjukat vezetnék, ami jól látszik az átlagos autókhoz képest igen intenzív gyorsulási élményt kínáló e-up! esetében is: ha a hőmérséklet -5 fok körül van és a bérlők sportosan vezetnek, az amúgy 160 kilométeres hatótávot is teljesíteni képes autók hatótávja 50 kilométerre zuhanhat, ami azt jelenti, hogy bő egy óra alatt kiautózzák belőle a hatótávját, ami nem túl praktikus annak fényében, hogy maga a töltés ugye 25-30 percet vesz igénybe. Richárd szerint a megoldást a a nagyobb hatótávolság mellett jelenleginél sokkal gyorsabb, 350 kW körüli töltők jelenthetnék, de egyelőre nem látszik, hogy ezek a technológiák mikor szivárognak le a tisztán elektromos autók legolcsóbb szegmensébe, a kicsi, városi autókba.


[+]

A rövidtávú tervek között addig is a zóna finomhangolása szerepel, de ez nem csak rajtuk múlik: arrafelé tudnak terjeszkedni, amerre saját töltőket is tudnak telepíteni, ez viszont sokszor az engedélyeztetés miatt vár. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bevonásán viszont régóta dolgoznak, ennek megvalósulása esetén valószínűleg még több felhasználó tenné le a voksát a Limo mellett.

Azóta történt

Előzmények