Hirdetés

Alternatív Hajtás blog: elektromos autóval a városon kívül?

Mennyire reálisak a gyártók által megadott hatótávok? Egy nagyobb akkumulátorral rendelkező elektromos autóval be lehet vállalni egy városon kívüli utat is?

Az emberek autókhoz való hozzáállása rengeteget változott az elmúlt években, és sok felmérés szerint még nem is vagyunk az út végén. A mai tízen- és huszonévesek a náluk idősebbeknél sokkal kevésbé ragaszkodnak ahhoz a gondolathoz, hogy saját autójuk legyen, hiszen a járművekre inkább tekintenek a közlekedés egyik alternatívájaként a számtalan másik mellett. Hogy ez miért van így, az megint egy másik kérdés, de a biztonságos közlekedést lehetővé tevő bicikliutak számának növekedése, illetve a tömegközlekedés fejlődése is nyilván szerepet játszik a folyamatban a rengeteg egyéb társadalmi behatás mellett. Ráadásul már elérhetők a városban sok szempontból óriási előrelépést jelentő, tisztán elektromos meghajtású autók (bár a magyar jövedelmeket figyelembe véve talán tisztább azt írni, hogy megvásárolhatók, hiszen egy 10 millió forint körüli új autó beszerzése a lakosság túlnyomó többsége számára nem igazán opció), amelyek kapcsán a fentiektől függetlenül egy kérdés minden leendő vásárló fejében felmerül: mekkora a hatótávja?


[+]

És ez egy teljesen jogosan felmerülő kérdés a mai elektromos autók kapcsán. Mert tiszta sor, hogy a nagyvárosokban is egyre jobban lehet biciklivel közlekedni, a nagyvárosokban pedig előbb-utóbbi elérhető lesz valamilyen autómegosztó szolgáltatás, de ha valaki autót vásárol magának, akkor valószínű, hogy nem csak a lakhelye és a munkahelye között ingázna vele. A kivételt jelen esetben nyilván csak azok az elektromos autók jelentik, amelyeket egy másik autó mellé vásárol valaki, és tényleg az a célj velük, hogy kizárólag a városban használják őket. Hogy kik azok, akik számára ez egy értelmes és racionális megoldás, arról a jövőben egy külön anyagot fogunk írni, most foglalkozzunk inkább azokkal, akik az elektromos autót elsőszámű gépként óhajtják üzemeltetni, azaz néha hosszabb távolságokra is utaznának vele.


[+]

A hatótávolság önmagában csak a képlet egy része, régiónként és tulajdonosonként is változik, hogy ezzel mit lehet kezdeni. Az egy dolog, hogy a gyártók mit állítanak azzal kapcsolatban, hogy hány kilométert megy el az autó: többféle számítási forma is létezik, a vásárlók jelentős részében pedig fel is merül a kérdés, hogy ezek a számok mennyire valósak, hiszen az informatika és a telekommunikáció világából jól tudjuk, hogy egy gyártó által írt üzemidő nem biztos, hogy a valóságban is hozható. Nekünk komoly tapasztaltunk kizárólag a Volkswagen e-Golffal kapcsolatban van, amivel megjártuk Berlint, meg eleve használtuk pár hónapot. A gyártó itt 300 kilométeres hatótávról beszél, amit egy 35,8 kWh-s akkumulátor tesz lehetővé, a jó hír pedig, hogy ezt az értéket mi is rendszeresen tudtuk hozni az autóval. 300 kilométer pedig itt Magyarországon már elég komoly, mert míg az Egyesült Államokban gyakorlatilag sehova nem lehetne vele eljutni, nálunk budapesti kiindulással gyakorlatilag az egész ország bejárhatónak tűnik ezzel az értékkel.


[+]

A kérdés persze az, hogy ez a 300 kilométer milyen környezetben hozható ki tényleg az e-Golfból, hiszen az elektromos autók fogyasztása egy teljesen más történet, mint a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező járműveké. Itt nincsenek sebességek, az elektromotor annál többet fogyaszt, minél inkább pörgetve van, azaz minél gyorsabban megy az autó, plusz az elektromos autók a fékezéskor keletkező áramvisszatöltés miatt is hatékonyak a városokban. Dugóban araszolva szinte biztos, hogy mindegyik jelenleg piacon lévő elektromos autó tudja azt a hatótávolságot, amelyet a gyártója garantál. Az e-Golfról azt is el tudjuk mondani, hogy átlagos városi használat mellett is simán tud 250 kilométer fölött teljesíteni, nyilván attól függ, hogy mennyivel, hogy milyen az időjárás, használjuk-e a klímát, illetve hányan ülünk a járműben, meg persze hogy hogyan vezetünk, amivel kapcsolatos tanácsainkat szintén egy későbbi anyagban fogjuk megosztani.


[+]

De mi a helyzet a települések között? Kevés fékezés, nagyobb sebesség, tisztán látszik, hogy ez az a helyzet, ami nem feltétlenül kedvez az akkumulátorok töltöttségének. Épp ezért kipróbáltuk, hogy mit tud az e-Golf városon kívül, a tapasztaltunk pedig nagyjából hozta a papírformát, ami sokak számára biztató lehet. 90 kilométer per órás sebességgel a tesztautó nagyjából 11-12 kWh energiát fogyasztott 100 kilométeren, ami azt jelenti, hogy a 250-300 kilométeres hatótávolságot hozta. Nagyobb sebességnél viszont vészesen megnőtt a fogyasztás, 130 kilométer per órával 20 kWh fölött volt a fogyasztás, ami inkább 150 kilométeres hatótávolságot jelent. Ráadásul ennél a távnál maradva az látszik, hogy egy elektromos autóval nem éri meg sietni: 150 kilométert 130-cal bő egy óra alatt megtenni, 90-nel meg durván másfél óra alatt, de a 130-cal érkező, szinte teljesen lemerült autó akkumulátorát a 90-nel érkező gép szintjére visszatölteni több idő, mint amennyit megspóroltunk, a töltő megtalálása, az autó leparkolása és a többi pedig még több felesleges időveszteséget generál.

Ha tehát a városok közötti utak kapcsán összegeznünk kell, akkor azt mondhatjuk, hogy elektromos autóval ez csak akkor egy okos dolog, ha nem akarunk 90-nél többel menni. Azt remélhetőleg mindenki el tudja dönteni, hogy sofőrként ez mennyire vállalható saját maga számára, az emberek egy része valószínűleg nem viselné jól, ha a külső sávban a kamionok között kellene 90-nel araszolnia az autópályán. Mások viszont lehet, hogy pont azt élvezik, hogy nem is kell autópályára menniük, hiszen a nem fizetős főutakon is el lehet jutni mindenhova, csak ugye kicsit lassabban. A töltőket viszont egyelőre nem érdemes nézegetni, arra senkit nem bátorítanánk, hogy a világ végére induljon el egy e-Golffal, mert bár itthon is egyre több villámtöltő üzemel, azok foglaltsága például nem számítható előre, ráadásul mindegyik kitérőt jelent és macerát jelent. Az viszont biztos, hogy a Volkswagen e-Golffal, illetve az ahhoz hasonló hatótávolsággal rendelkező autókkal Budapestről bátran be lehet vállalni gyakorlatilag bármilyen vidéki túrát, hiszen egy csutkára töltött akkumulátorral az észak-keleti városainkat leszámítva minden elérhető, a Balaton pedig egészen könnyed dolog, ha nem frusztrál minket az óránkénti 90 megtett kilométer.

Azóta történt

Előzmények