Napokat ülnek dugóban a budapestiek

A TomTom a mai napon ötödik alkalommal hozta nyilvánosságra a Traffic Index eredményeit, ez a legfrissebb, 2016-os kiadás, ami a tavalyi év adatait tartalmazza. A jelentés a világ közlekedési dugók által legjobban sújtott városait ismerteti, melyek között Budapest is szerepel. A hazai fővárosban vezető sofőrök átlagosan 22 százalékos (ez pont két százalékkal több, mint egy évvel korábban) extra utazási idővel számolhatnak a nap bármely időpontjában a dugómentes közlekedéshez képest, ez kúszik fel 44 százalékra az esti csúcsforgalomban. Éves szinten ez 96 óra „felesleges” utazási órát jelent. A magas óraszám ellenére mégsem Budapest a legzsúfoltabb város Kelet-Közép-Európában: a helyi rekorder Bécs a maga 28 százalékával, amelyet Prága és Brno követ 27-27 százalékkal.

Hirdetés

Az autópályáinkon szerencsére ritkán alakul ki fennakadás, de ez nem vigasz a fővárosban araszolóknak, akik naponta átlagosan több mint 25 szükségtelen percet töltenek el forgalmi dugókban. A forgalom a reggeli órákban 08:00 – 09:00 óra körül éri el a csúcspontját. A felmérés alapján 12 – 15 százalékkal sűrűbb forgalommal kell számolni hétfőn, mint a pénteki napokon. A hétfő reggeli csúcsforgalomban a 45 százalékot is eléri a város Traffic Indexe. Bár az autósoknak nem indul könnyen a hét, a mutató mégsem ekkor a legrosszabb: a szerdai és csütörtöki napokon 17:00 és 18:00 között akár a 48 – 49 százalékot is elérheti.

Borzasztóan sokan araszolnak világviszonylatban
Borzasztóan sokan araszolnak világviszonylatban (forrás: TomTom) [+]

A forgalmi dugók által kiváltott fennakadások 2008 óta globális méretekben 13 százalékkal nőttek. Érdekes módon kiemelkedően nagy eltérések vannak az egyes földrészek forgalmi státuszai között – derül ki a felmérésből. Amíg az elmúlt években Észak-Amerika közlekedési zsúfoltsága 17 százalékkal nőtt, addig Európában mindössze 2 százalék ez az emelkedés. Az elemzők szerint az európai eredményeket nagyban befolyásolták a Dél-Európai országok, melyek közül például Olaszországban (-7 százalék) és Spanyolországban (-13 százalék) az elmúlt nyolc évben jelentős visszaesés történt a forgalmi dugók terén.

“A TomTom Traffic Index évről-évre támogatja a sofőröket, a városokat és az útvonaltervezőket, hogy jobban megértsék a közlekedési szokásokat, ám főként a forgalmi dugók globális javításában szeretnénk kutatásaink által fontos szerepet betölteni. Cégünk célja, hogy minél többen foglalkozzanak azzal, miként tudnánk csökkenteni a közlekedéssel elvesztegetett időt, hisz ha már csak az autózást választók öt százaléka megváltoztatná a közlekedési szokásait, a főbb országutakon eltöltött menetidő akár 30 százalékkal is csökkenhetne. Együtt, tudatos tervezéssel és a technika segítségével képesek vagyunk megszabadulni a forgalmi dugóktól” – nyilatkozta Ralf-Peter Schaefer, a TomTom igazgatóhelyettese.

Azóta történt

  • Előre szól, ha késik a busz

    Az orosz fejlesztés a GPS-adatok és az előzmények alapján kiszámolja, mikorra fog befutni a megállóba a jármű. Már a budapesti tömegközelekedéssel is működik.

Előzmények