A mobilos ügyéntézés legjobb példája Tokajon

Hirdetés

A Zempléni Településszövetség Napján ünnepélyes keretek között mutatta be Tokaj elektronikus és mobiltelefonos ügyfélszolgálati rendszerét, amely az IND által fejlesztett KET-KIT és KET-KITmobil nevű megoldásokon alapul.

Tokaj város önkormányzata Magyarországon az elsők között ismerte fel az internetes megjelenés fontosságát, és már 1998-ban elkészítette portálját, amely mindmáig az egyik legkorszerűbb az önkormányzati weboldalak között, és – az oldalon működtetett online borkereskedésnek köszönhetően – az egyetlen önkormányzati honlap, amely valóban bevételt termel a működtetőjének. 2005-ben, az elektronikus ügyintézés lehetőségét megteremtő, a közigazgatási eljárásról szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket) hatályba lépésével a város vezetése az elektronikus ügyintézés megvalósítását tűzte ki céljául. Figyelemreméltó, hogy Tokaj számára nem állt rendelkezésre pályázati forrás, tehát saját, szűkös költségvetéséből kellett megvalósítania a feladatot. A Ket előírásainak megfelelő rendszer kialakításakor kézenfekvő választás volt az IND KET-KIT csomagja. Ennek segítségével az önkormányzat megvalósította az EU Common List of Basic Public Services ajánlása szerinti 4. szintű, azaz teljes körű elektronikus ügyintézést.

„Túl a Ket előírásain, Tokaj város vezetése a kényelmi szempontokat, valamint a mind szélesebb körben való rendelkezésre állást is kiemelt szempontként kezelte, és felismerte, hogy egy önkormányzat is kihasználhatja a mobiltelefont mint ügyfélkapcsolati eszközt. A cél az volt, hogy az önkormányzat minden olyan mobiltelefonos ügyintézési, ügyfélszolgálati szolgáltatást valósítson meg, amit a jogi szabályozás megenged és a technológia lehetővé tesz” – mondta Májer János, Tokaj város polgármestere. A KET-KITmobil egy komplex önkormányzati ügyfélkapcsolati megoldás, amelynek segítségével SMS-ben, illetve mobiltelefonra letölthető Java-alkalmazással, felhasználóbarát grafikus felületen lehetséges kapcsolatot tartani a lakossággal.

Az m-ügyfélkapcsolati rendszernek köszönhetően az ügyfelek bejelentéseket tehetnek, ügyfélfogadási időpontot foglalhatnak, szavazhatnak, tájékozódhatnak ügyeik állásáról és számos egyéb módon kommunikálhatnak az önkormányzattal. A rendszer alkalmas a Ket által mobiltelefonon is megengedett ügyintézés (idézés, értesítés, hiánypótlási felszólítás stb.) lebonyolítására is.

Ezzel a fejlesztéssel Tokaj az első hazai önkormányzat, amely interaktív mobiltelefonos ügyfélszolgálati rendszert vezetett be. A Java-kliens előnye, hogy az ügyfeleknek nem kell bonyolult kódszavakat, telefonszámokat megjegyezniük, a könnyen kezelhető menürendszer segítségével rendszer rengeteg funkcióját kihasználhatják.

Az IND álláspontját Szakolyi András, a cég önkormányzati fejlesztésekért felelős egyik munkatársa ismertette: „Az IND kifejezetten az önkormányzat igényekhez fejlesztette a szoftvert. Célunk, hogy az elektronikus ügyintézés, ügyvitel ne többletmunkát jelentsen a polgármesteri hivatalnak, hanem megkönnyítse a hivatali feladatok ellátását” – ismertette. Majd hozzátette még, hogy a bevezetés három lépésben történik: 2006 szeptemberében egy szűkített funkcionalitású, az úgynevezett „pilot” rendszer indul el, amely az ügyfelektől érkező beadványok fogadását és az időpontfoglalást teszi lehetővé (CLBPS 3. szint). Ezt követi ez év októberében a mobil-ügyfélkapcsolati megoldás élesítése. A teljes funkcionalitású ügyintézési rendszer 2007 januárjától érhető majd el.

Hirdetés