Navon Navik - új erő

Bevezető

Újabb duplateszttel szolgálunk nyájas olvasóinknak. Na nem azért, mert ilyesfajta perverziónk lenne, hanem azért, mert ismét két olyan eszköz érkezett, ami ha nem is sorolható a sziámi kategóriába, legnagyobbrészt azonos tulajdonságokkal rendelkezik. Persze vannak eltérések, kevés gyártó engedi meg magának azt a luxust, hogy passzióból ugyanazt a terméket más típusszámmal piacra dobja, bár azért találkozunk ezzel a jelenséggel, igaz a termékek nem egyszerre kerülnek piacra. Itt nem erről van szó, egy kisebb és egy nagyobb kijelzővel szerelt navi került nyúzópadra.

Navon

A két zöld-fekete dobozon a NAVON név szerepel. Mivel elsőre semmit nem mondott a név számomra, gondoltam igénybe veszem a számítógépes segítséget, rágugliztam. A Navon szóra kizárólag magyar nyelvű találatokat hozott fel, mindenféle webshopok ajánlatait, többek között a Speedshop ajánlatát, akiktől a két készülék érkezett. Most, hogy már tudom, hol vehetem meg, érdekelni kezdett a cég. Meg is leltem a honlapját (a gugli találatok között az ötödik oldalon), ami azonnal magyarul beszélt az arcomba, ez jó. Más nyelven nem is beszél, ez már érdekes.

Navon

A szintén zöld-fekete honlap semmit nem ír a cég múltáról, sőt, magáról a cégről sem, de mindkét modell megtalálható rajta. Ebből azért már következtetni lehet, de téves következtetéseket levonni nem szabad. Nyilvánvalóan egy induló márka első két modelljével van dolgunk, azon sem lennék meglepődve, ha ugyanezzel a tokozással más márka égisze alatt is a polcokra kerülnének a vasak, ahogyan az előfordult más gyártókkal is. Hiába a távoli Keleten sok érdekes dolgot lehet megtapasztalni. Ettől még simán lehet minőségi a termék, bár forradalmit ne nagyon várjunk tőle. Lássuk, milyen fegyverekkel indult csatába a Navon haderő. Lapozás után kiderül.

A 350-es

A fekete-zöld mátrixos kombináció a honlaphoz hasonlóan a gép dobozán is uralkodó. Szerepel még rajta egy "powered by Nav N Go" felirat is, tisztára, mint a versenyautóknál. Ez a felirat kellemes érzésekkel töltött el, hiszen arra utal, hogy itt bizony iGO-klón lesz a töltelék. A dobozból a navin kívül szivargyújtó-töltő, passzív tartó, adatkábel, puha textiltok és papírok kerültek elő. A passzív tartót szeretném kiemelni és nagy piros ponttal jutalmazni (na nem úgy, mint Dévényi Tibi bácsi a pontos labdákkal). Mindezt azért, mert a merev fajtával van dolgunk, ügyesen állítható az eszköz, és ötletesen működik a tapadókorong rögzítése is, nem a megszokott "toljuk a pöcköt az ablak felé", hanem a tartó tengelyén egy pöcköt helyeztek el, amit el lehet fordítani, akárcsak ujjunkon a gyűrűt, ezzel rögzítjük illetve oldjuk. Pofonegyszerű, ötletes megoldás, gratulálok a tervezőknek.

Navon

Maga a tartó kialakításánál fogva igen biztos tartást ad, kilengésnek esélye sincsen. A készülék tervezésénél nemcsak a vonalzón kívüli tervezőeszközök, de a fantázia is nagyon hiányzott a fejlesztőknek. Szabvány hasáb, minden sallangtól mentes. A navi háza a fekete és a sötétszürke színekkel operál, konkrétan fekete mindenhol, kivéve az előlapon látható szürke betétet. Az előlapot a kijelző uralja, esetünkben egy 3,5" átmérőjű QVGA ablak. Fényereje, színei egyaránt az átlagos kategóriába illenek, direkt napfényben sem válik teljesen láthatatlanná, de a Garmin-féle kijelzőkkel nem indulhat egy versenyben. A kijelző bal felső sarkaánál állapotjelző LED, középen pedig egy NAVON felirat látható.

Navon

A navi jobb oldala meglehetősen ingerszegény, csakúgy, mint az alsó fertály. A jobb oldalon SD/MMC csatlakozó, alatta 3,5 mm-es fejhallgatóbemenet, valamint a töltőcsatlakozó található. Nem tudom nem megemlíteni, hogy érthetetlen számomra, miért nem lehetett a szivargyújtó-töltő csatlakozóját miniUSB-vel ellátni, miért kell egyedi csati. Felül egy ki/bekapcsológomb figyelget egyedül. A hátoldal sem túl izgalmas, de ez leginkább azért nem számít, mert viszonylag ritkán látjuk. Alul miniUSB csatlakozó látható, A készüléket egy Centrality Atlas III proci hajtja, 400 MHz-cel, a memória terén sem kiemelkedő: 64 MB NAND Flash és 64 MB SDRAM. Mindezek a Windows CE 5.0 rendszert jó sebességgel hajtják, nem volt gondom vele. A GPS vevő viszonylag hamar talált jelet és a többi navi által hozott pár méteres pontossággal navigált. Az 1100 mAh-s beépített akkumulátor nálam nem hozta a gyári 3-4 órás adatot, de itt mindig elmondjuk, hogy a lítiumos akksiknak kell pár töltés, mire elérik a teljes kapacitásukat. A navigáción (amire az utolsó oldalon térek ki) kívül fotót, videót nézhetünk, zenét hallgathatunk, a filmeket gond nélkül vitte, persze konverzió után. Hangja nem kiemelkedő, de nem is csúcsmodellel van dolgunk.

Navon

A 450-es

A nagyobbik testvér nem túl sokban különbözik a 350-estől. Az igazi különbség a kijelző mérete, amely a 450-es esetében egy 4,3" átmérőjű TFT képében materializálódik. Nemcsak méterében, felbontásában is túlszárnyalja a 350-est, itt 480x272 pixel ficereg. Ez teljesen megegyezik a piacon kapható számos azonos méretű kijelzővel szerelt PNA megjelenítőjével, és a minőséget tekintve sem mondható kiemelkedőnek. Félreértés ne essék, semmi baj nincsen vele, az erős középmezőnybe tartozik a NAVON párosa, csak éppen semmi különlegesről nem számolhatok be. Némi külső különbség azért még akad: a bal oldalon hangerőszabályzó gombpár, süllyesztett főkapcsoló és külső antenna-csatlakozó is található. Hab a tortán, hogy a két készülék töltője nem ugyanaz, nem is értem, miért nem lehetett ugyanazt használni. A 450-est ugyanaz a Centrality Atlas III proci hajtja, mint a kistesót, sőt a GPS vevő is ugyanaz: Centrality Atlas III, 22 csatornával.

Navon

Mindebből az következik, hogy a navigációs képességek körülbelül ugyanazok: gyorsan talál pozíciót, és 1-2 méteres pontosságot képes a legtöbb helyzetben felmutatni, ami a navigációhoz tökéletesen elegendő. Persze ez a készülék sem lesz a hardcore geocachelők (micsoda hülye szó) kedvence, persze erre sem a vas, sem a szoftver nem a legtutibb választás, de nem is erre az igényre tervezték. Az alapcsomag gyakorlatilag megegyezik az előző oldalon taglalt tartalommal, ugyanúgy benne van egy szütyő is, számomra ismeretlen funkcióval. Egyszerűen nem tudom, milyen helyzetben használnám - hacsak nem városnézés közben, az aktuális üdítő elfogyasztása idején. Szerintem még akkor sem.

Navon

A készülék házára tettek egy plusz gombot is, gondolom, a tervezőcsapat úgy gondolta, kell az, hogy mégis lássuk a különbséget. Ez a felső élen a ki/bekapcsoló-gomb mellé egy "menu" feliratú billentyű lett, aminek még kevesebb értelmét láttam. Ha a kicsiről nem hiányzott, ide minek tették? Csak azt tudom feltételezni, hogy volt raktáron pár ezer darab, és belefért a költségvetésbe. Egyébként teljességgel felesleges volt. Nagyon cool, van külön gombocska, amit egyébként a kijelző tapicskolásával ugyanúgy el tudok végezni.

Navon

A 450-es is tud a navigáció mellett videót lejátszani (na itt nyer szerepet a "menu" gomb, ha akarjuk), képeket mutogatni és zenélni is. Én egy Bluetooth kihangosítót még elvártam volna, ne csak a kijelző különböztesse meg a két gépet, de ezt a ziccert kihagyták (kispórolták). Tényleg semmi különöset nem tudok felsorolni, pont ugyanazt tudja, mint a kistesó. Ugyan komolyabb, 1300 mAh-s akksi van benne, de a nagyobb kijelző többet fogyaszt, így ugyanott vagyunk vele akkumulátoros üzemidőben.

Navon

Egyebek, összegzés

Eddig a vasakról, jöjjön a szoftver. A legjobb hír, hogy mindkét készüléken iGO8 fut, a maga teljes valójában, 3D-ben, mindössze a bejelentkező képernyő más. Itt most rögtön kiemelném, hogy a készülékek idei, 2008 márciusi térképállománnyal rendelkeztek, ami már nagyon jó jel. Hab a tortán, hogy a frissítés 3 teljes évig ingyenes, igaz, csak a kelet-európai országokra (rafinált, ugye?). Mindezt a Content Manager-rel hajthatjuk végre, ahogy az igazi iGO-nál, így feltételezhetően kevesebb fejfájással, mint más gyártók iGO klónjai esetében.

Navon

Navon

Navon

A készülékekre 24 hónap gyártói garanciát kapunk, ami nagyon biztató még akkor is, ha a NAVON-ról eddig életünkben nem hallottunk. Nem tudom, milyen irányba szándékozik haladni a vélhetően magyar vállalkozás, de a kezdőlépés véleményem szerint nem volt rossz. Belecsaptak a legnagyobb forgalmú, árérzékeny vásárlók kellős közepébe egy tisztességes iparosmunkával. sajnos az olyan ziccereket, mint miniUSB-s töltés, meg az USB 2.0 kihagyták, nyilván azért, mert a készülékek nem éppen a tervezés legutolsó hullámából valók, a funkcióra elegendőek.

Navon

Navon

A készülékek barátságosak, könnyen kezelhetőek, a napi használat során simán hozzák a márkatársak átlagát, árban pedig egészen ügyesen lavíroznak: a 350-es a teszt írásának időpontjában száz forint híján 50 ezer forintba került, a nagyobbik, 450-es pedig kis híján 57 ezresért lehet a miénk. Mindezt egy gyakorlatilag érintetlen iGO8-cal, teljes Európa térképpel, 2 év garanciával, 3 év ingyen frissítéssel igencsak vonzónak gondolom, még akkor is, ha a frissítés csak Európa keleti felére vonatkozik. Ez utóbbi furcsa húzás miatt nem kapnak Ajánlott plecsnit, csak ezt:
Navon 350 & 450

Gubro

A két Navon készülék a Speedshop jóvoltából érkezett hozzánk. Köszönjük.
A készülékek megvásárolhatóak online a www.speedshop.hu címen.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés