Bevezető
Megmondom őszintén: én erre vártam. Az IconX végre egy olyan cucc, amit magam is szívesen elfogadnék a régi Mio C310-em helyett, s eddig az Asus R700 volt a favoritom, de ha az árszintet is nézzük, akkor talán érthető, hogy miért akkora öröm az IconX megjelenése itthon.
Saját márkás termékről van szó, az LCP Systems forgalmazza itthon a készüléket. Ők építették köré a brandet, ők adják a támogatást, a szervizt és a frissítéseket, s bizony ez a lépés nagyon rá is fért a cégre, mert az új Mio Moov termékek, hmm, hát nem váltották be a hozzájuk fűzött reményt.
Mit várunk el egy navitól? Elsősorban azt, hogy ne tévedjünk el. Ehhez jelen pillanatban idehaza a legfontosabb dolog, hogy olyan térkép dolgozzon a gépben, amely ismeri a hazai úthálózatot, s a Garmin mellett csak az iGO tud ilyet letenni az asztalra. Amikor elhoztam az eszközt, akkor került rá az aktuális frissítés, amely már – többek között – a Megyeri-hidat is tartalmazza. Az IconX G400 azonban ennél jóval többre is képes.
Külső
Bár igen eklektikus a külső (többféle forma, szín, gombok), nem is rossz az összkép, bár van egy enyhe bazári beütése. Látszik az igyekezet, csak még egy kicsit letisztultabb formába kéne önteni. Mindenestre van egy-két hatalmas pozitívum, például a navikhoz képest meglepően sok kezelőszerv és gomb jelenléte mindenképp hasznos irányelv.
A doboz egy pici CD-t, sok papírt, illetve néhány tartozékot rejt, úgymint autós töltő, passzív tartó, illetve USB kábel. A miniUSB bemenet miatt a magam részéről nem hiányoltam az asztali töltőt, egyébként is annyi USB kábel van otthon, hogy az ötödikről kötélhágcsót fabrikálhatnék a földszintre. A passzív tartó viszont megtréfált, csúnyán. Gyárilag ugyanis a tartozék ablakra cuppantható vége szokás szerint egy korongban végződik, ám ez a korong fixen benne van egy másik korongban, ami nem cuppantós, hanem ragadós felületet kapott. Ez evidensen azoknak készült, akik nem az ablakra, hanem mondjuk a műszerfalra akarják fixálni a tartót. Hát ez nekem nem esett le (igen amatőr hiba, tudom), úgyhogy anélkül, hogy a két korongot szétválasztottam volna, egy laza mozdulattal a szélvédőre cuppantottam a ragasztós felületet. Nem is jött le többet egyben.
Szóval szedjük előbb szépen szét a két korongot, onnantól cuppan szépen, ahogy kell. A tartó karja rövid, két ponton csavarható, ezzel könnyedén belőhető a tökéletes pozíció. Az ebben ülő navit alulról fogja meg a kar, ez annyiban kellemetlen, hogy picit azért be-beremeg tényleg rossz minőségű úton, de az nem a gyártót minősíti, hogy Budapesten ilyennel minden második kanyar után találkozunk.
Felül két gomb van, az egyik a standby üzemmódot kapcsolgatja, a másikkal mindig a menüt érjük el. Jobb oldalt egy tekerőgombbal állíthatjuk a hangerőt, van két jack kimenet, egyik a headsetnek-fejegységnek, másik a TMC antennájának készült. Bal oldalon fogadja a kütyü a miniUSB kábelt, illetve a memóriakártya nyílása is itt tátong. Alul egy ON/OFF csúszka figyel, ezzel teljesen kikapcsolhatjuk az előzőleg standby állapotba helyezett gépet. A hátlap aszimmetrikus, jobbra csúszott át egy izmos hangszóró, ezen keresztül kommunikál velünk a gép.
Menü, funkciók
Az IconX főmenüje nem egy túl látványos grafikai csoda. Olyan, mint bármilyen másik távol-keleti navi, van néhány ikon, kicsit kékes a színvilág, s egy picit lassan is reagál a nyomkodásokra a felület. A 4,3 inches kijelző átlagos láthatóságot biztosít, itt sem nyújt semmi kiemelkedőt az eszköz, egy Garminnal, vagy egy TomTommal nem veheti fel a versenyt. A burkolat alatt 396 MHz sebességű Centrality AtlasIII proci dolgozik, amely a jelek szerint kissé gyengébb eredményt hoz, mint a korábban többet favorizált 400 MHz-es Samsung CPU. Ez abból is érezhető, hogy bár 64MB ROM és 128MB RAM van a készülékben, az iGO8 alapú navigációs szoftver betöltődése annyira lassan történik, hogy először azt gondoltam, hogy lefagyott az egész.
Volt egy kis hacacáré a korai IconX termékek körül, ez a kisebb testvért, a G300-at érintette. Bizonyos tesztprogramokkal feleannyi RAM és jóval gyengébb processzort jelzett ki az alkalmazás, ami miatt a vásárlók átverésre gyanakodtak. A forgalmazó azonnal lépett, ezeket a készülékeket díjmenetesen frissítették, s így valóban a specifikációknak megfelelő harver került vissza a felhasználókhoz. A későbbi szállítmányoknál ez a probléma nem jelentkezik, a G400-nál pedig egyébként sem.
A funkcionalitás a szokásos képnézegető, e-book olvasó és zenelejátszó megléte mellett egyéb meglepetéseket is rejt. Egyrészt van Bluetooth funkció, amely meglepően jól működött, gond nélkül létrejött a kapcsolat a telefon és a navi között, s ha az OBEX technológiát ismeri a mobilunk, akkor szépen szinkronizálódik a telefonkönyv is. Kihangosítóként is normálisan üzemel a kütyü, bár ilyenkor nagy hangsúlyt kap az is, hogy mennyire ül hozzánk közel a kocsiban az eszköz, egy kisbusz távoli első szélvédőjére feltapasztva már romolhat az élmény, főleg a mi hangunk jut el nehezebben a beszélgetőpartnerünkhöz.
Ami viszont igen kellemes meglepetés, hogy a mellékelt CD-n ücsörög néhány kedves játék, illetve ha a készüléket regisztráljuk az interneten, akkor lehetőségünk nyílik ingyenesen elérhető térképekkel felturbózni az adatbázist. Itt ne iGO alá való (de nem alávaló) térképekre gondoljunk, hanem például a turistautak.hu-ról leszedett erdei csapások nyomvonalára és túrázó, vagy akár geocachinghez való adatbázisokra. Ezt eddig kevés autós navi tudta hasból, legalábbis a gyári szoftverezettséggel nem volt ez jellemző. Van egy Pocket Guide nevű alkalmazásunk is, amely egyelőre Budapest tekintetében kínál komplett idegenvezetést, fotókkal segíti a nevezetességek azonosítását, a turistát pedig igyekszik közben a helyes úton tartani.
Navigáció
Ha kivárjuk, hogy elinduljon az iGO8 klónozásából született szoftver, akkor onnantól kezdve az eltévedés teljességgel kizárt. A legfrissebb térképekkel kaptam meg a készüléket, egy rossz szavam sem lehet. A szélesvásznú kijelzőn az elrendezés nekem kicsit logikátlan volt, a statisztikai adatok, fordulók, utasítások az alsó sorba kerültek, pedig oldalra simán elfértek volna, s az ember inkább előre szeret látni a navin, mint oldalra.
De ez legyen a legnagyobb gond, s valóban nincsen egyéb kifogásolnivaló dolog, sőt. Vannak olyan apróságok, amelyekért nagyon hálás voltam a fejlesztőknek, s amit a korábbi iGO8-ban nem láthattam. Ilyen például az autópályás üzemmód, amikor minden kijáratnál a navi is mutatja azt, hogy mi lenne, ha itt lemennénk, s ezt a képernyő tetején szabványos, EU-s nagy, kék táblák rajzaival tudatja. Nagyon felhasználóbarát, teljesen egyértelmű, a friss iGO8-ba is bekerült. (Illetve onnan került át ide, de ez nem változtat a nagyszerűségén.)
Számomra voltak új hangutasítások is a rendszerben, főleg örültem neki, hogy már nem csak egy „túl gyorsan mész” szöveget tol a szoftver (ami – lássuk be – meglehetősen relatív), hanem azt mondja, hogy „átlépted a sebességhatárt”, ami sokkal pontosabb megfogalmazás. A körforgalomnál is egyértelműbb a szöveg, de a legjobb, hogy az új térkép már ismeri a telepített sebességmérő kamerákat, tudja, hogy hol lehet esetlegesen úgynevezett mobil kamera, s arról is van információja, hogy hol várható olyan kamera, amely a piroson áthajtásra van beállítva. Ezeket időben jelzi, akkor is, ha nem léptük át a sebességhatárt, de ha mégis ez történt volna, akkor még jobban pampog, s szóban el is mondja, hogy mennyivel kéne itt mennünk, ha el akarjuk kerülni a találkozást az objektív felelősség fogalmával és intézményével.
Az iGO8 egyéb funkcióiról talán felesleges beszámolnunk, számomra mindent tud, amit egy navitól elvárok, jól is néz ki, rajzolgatja szépen a házakat, van sávfigyelés, röccenés nélkül fut, kellemes és leginkább magyaros a hangos itíner… azt hiszem, hogy itthon egészen biztosan még mindig ez a legjobb navigációs szoftver, ami létezik. A tesztkészülékben a TMC-s térkép még nem volt benne, de egyébként is két verzióban érhető el a G400, egy TMC-vel felvértezett és egy ezt nélkülöző modell van piacon, ízlés (és pénztárca) dolga, hogy ki melyiket választja.
Összegzés. Igen, számomra ez a kocsiba szerelt navi egyik mintapéldánya. A legjobb térkép és a legjobb szoftver, egy átlagos házban, Bluetooth funkcióval, nem túl drágán, 50 rongyért már van kelet-európai térképekkel szerelt G400. Az LCP Systems már öreg rókának számít a navigációs piacon, a támogatással – meg merem előlegezni – a jövőben sem lesz gond. Nincs mit tenni, végre egy olyan navi, amire rásüthetem, hogy:
IconX G400 |
Bog
Az IconX G400 az LCP Systems jóvoltából került hozzánk. Köszönjük. A termék weboldala ide kattintva érhető el.