Hova tovább, Android?

Kik és miért vannak mögötte?

Jó kérdés, de szerencsére van rá válasz. A legegyszerűbb történet a Google, akik azért alkották meg ezt az egészet, hogy az internet egy megkerülhetetlen részei legyenek, függetlenül attól, hogy mit csinálnak más cégek. A vállalat keresőjének részesedése világszinten 65,4%, a második helyen a Yahoo áll 15,9%-kal, míg a harmadik a Microsoft Bingje a maga 14,1%-ával, ami önmagában is elképesztően durva dolog, de ha a képletbe belevesszük azt, hogy az internet legnépszerűbb szolgáltatásai közül hány van a Google kezében, akkor valami hatalmas és egyben ijesztő masszát kapunk. Gyakorlatilag nem tudunk olyan aktív internetezőt mondani, akinek valamiért ne lenne egy Google fiókja, hiszen ehhez van kötve a GMail, a YouTube, a Google+, a Picasa, a GTalk, a Calendar, a Docs, az Analytics, és akkor bejön a képbe a két nagyágyú, az Android és az AdWords. A Google-nek azért kell az egész rendszer, mert így az okostelefon felhasználók egy jelentős része az ő ügyfelük lesz, akinek aztán az AdWords-ön keresztül orrba-szájba tolhatják a célzott reklámokat. Ehhez képest már csak kiegészítő szolgáltatás az Android Marketről történő töménytelen mennyiségű alkalmazásletöltés, bár pénzben nyilván az sem elhanyagolható. De látni kell, hogy a Google-nél nem az a cél, hogy ebből megéljenek, hanem az, hogy az egész internet az övék legyen.

Google logo

A második kategóriába a nagy gyártók esnek, azaz a Samsung, az LG, a HTC, a Sony Ericsson és a Motorola. Nekik növeli a készülékeladási volumeneit az, ha az általuk ingyenesen használható Androidot vetik be a friss készülékeiknél. A japán-svéd és az amerikai gyártónál létkérdés volt az, hogy beállnak-e a Google mögé, ugyanis az eladásaik folyamatosan csökkenőben voltak, arra pedig - többek között ebből adódóan - nem volt pénzük, hogy saját rendszert fejlesszenek. Ami azt illeti, a Samsungon kívül senkinek nem volt rá, ők viszont meg is csinálták a badát, amivel ugyan nem váltották meg a világot, de nem is ez volt a céljuk, hanem az, hogy egy olyan platformot nyújtsanak, mely után nem kell senkinek fizetniük, az alkalmazásokból pedig becsurog nekik némi bevétel. A bada akkor is megmarad, ha az Android bedől, amire - mint az a későbbiekből ki fog derülni - van esély.

Az Android azoknak a cégeknek is jó lehetőség, akik Kína tőkéjét kihasználva próbálják a világot uralmuk alá hajtani. A Huawei és a ZTE működése senki előtt nem titok; elképesztően jó minőségű hálózatokat építenek Európában (többek között Magyarországon is), a szolgáltatókkal pedig úgy építik fel a kapcsolatot, hogy akár bukóval, de nagyon jó ár/érték arányú készülékeket hoznak be. A cégek okostelefonjai a magyar szolgáltatók kínálatában is megtalálhatók, ráadásul már saját brandként nyomulnak, hogy később ne csak a hálózatból éljenek. Számukra az Android nyilván a belépőt jelentette a szolgáltatók kapuján. Kicsit kakukktojás a Gigabyte és az Alcatel (meg a hozzájuk hasonló cégek), akik egyszerűen készülékeket szeretnének eladni, amire csak úgy van érdemi esélyük, ha árban lejjebb mennek, mint a nagyok. Az Alcatelnél ez be is jött, nagyon jó áron tudnak minőségi készülékeket gyártani, melyek már a szolgáltatóknál is helyet kapnak.

Hogy kik nincsenek a platform mögött, azt jól tudjuk. Az Apple a saját rendszerével nyomul, ráadásul sikeresen, amit kihasználva pont fordítva játszanak, mint a Google. Ők ugyanis nem a hirdetési szolgáltatás turbózása miatt vágynak arra, hogy hatalmas piaci részesedésük legyen, hanem a sikereiket kihasználva kezdik bevezetni azokat a szolgáltatásokat, melyek a Google-nél alapból futnak (itt elsősorban az alkalmazásokba épített reklámozásra kell gondolni). A Microsoft pedig nem teheti meg, hogy nyíltan beáll az Android mögé, hiszen a Google-lel szemben a netes szolgáltatások terén csak ők képesek labdába rúgni. Viszont az Android sikereiből rövidtávon talán ők profitálják a legtöbbet, de erről majd két oldallal később. A Nokia pedig sokáig hitt a Symbianban, ami hosszú távon finoman szólva sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (bár azt meg kell jegyezni, hogy évekig hozzájárult a finn vállalat piacvezető szerepéhez), amikor pedig az androidos csatlakozás kérdése felmerült, elutasították azt. Lehet ugyanis, hogy láttak valami olyat, amit mi csak mostanában kezdünk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés