Hirdetés

WP7 blog: Így készült a virtuális billentyűzet

Az érintőképernyős mobilok miatt megjelentek a virtuális billentyűzetek, amelyek egy gyanútlan felhasználónak nem tűnnek bonyolultnak, az egyszerű felszín azonban komoly algoritmusokat és precízió-javító metódusokat rejt. A gombok ugyanis bőven kisebb területűek az átlag ember ujjbegyeinél, így egy kevésbé pontos (értsd: nem a gomb közepét megcélzó) leütés zajos X-Y koordinátákat eredményezhet, amely pontatlan dekódoláshoz vezet. Van egy ősi mondás, miszerint a leggagyibb fizikai billentyűzeten is jobb élmény gépelni, mint a legjobb virtuális klaviatúrán; akárki mondta is ezt, bölcs ember lehetett. Viccet félretéve, sajnos még ma is igaz a dolog, bár a helyzet érezhetően javul, hiszen a cégek óriási pénzösszegeket és erőfeszítéseket ölnek a virtuális gombsor fejlesztésébe. Így tesz a Microsoft is, a fejlesztőrészleg nemrég publikálta az elért eredményeket és a használt módszereket, utóbbiakat természetesen csak nagy vonalakban. Lássuk, miről is van szó!

Először is azt vizsgálták, hogy az emberek hogyan tartják a telefont gépelés közben, valamint hol érintik meg a virtuális klaviatúrát, ha egy adott betűt szeretnének leütni. Utóbbit több esetre osztották, amelyek különféle gépelési típusnak feleltek meg; például megkérték a tesztelőket, hogy csak a hüvelykujjukkal püföljék a billentyűzetet. A tesztelések eredménye rengeteg gépelési minta lett, egy ilyet lehet az alábbi képen is, amelyekkel tovább finomították a koordináta-karakter hozzárendelést. Az adatgyűjtésre készített szoftver pedig egy, a Marketplace-en keresztül elérhető ingyenes alkalmazásban született újjá: a Text Text Revolution több, mint 20 millió billentyűleütést regisztrált, az ezekről készített statisztika pedig hozzájárul a virtuális gombsor fejlesztéséhez.

A jellegzetes leütési helyek kijelölése mellett egy, a háttérben futó  segédfolyamattal is megtámogatták a szövegbevitelt. Egy adaptív algoritmusról van szó, amely képes alkalmazkodni a telefon használójához a találati terület méretének állításával, valamint a bepötyögni kívánt szöveget is megpróbálja megjósolni. Feltételezi, hogy angolul gépelünk, a nyelvi jellegzetességek és statisztikák alapján pedig megpróbálja kitalálni, milyen betűt szeretnénk bevinni a következő leütésnél, majd megnöveli a jósolt billentyű virtuális területét, egyszerre akár többet is; persze ebből a felhasználó vizuálisan nem érzékel semmit. Az újabb, a szótárból hiányzó szavakat pedig feljegyzi az algoritmus; persze ez csak akkor érvényes, ha az adott betűsorozatot viszonylag gyakran használjuk.

Bár ennek a képességnek mi még nem sok hasznát vesszük, ha magyarul gépelünk, nem kell már sokáig várni, a közeljövőben kis hazánk nyelve is a hivatalosan támogatottak közé fog kerülni, ami a billentyűzet algoritmusába való integrálást is maga után hozza. Jelenleg azon dolgoznak, hogy a felhasználó gépelési sebességét is figyelembe vegye a billentyűzet szoftvere, hiszen a klaviatúra gyorsabb püfölése pontatlanabb leütéseket eredményez, ez által gyakrabban kell a törlés gombhoz nyúlni; ezt próbálják most kiküszöbölni a Microsoft kutatói a találati terület megnövelésével.

Így néz ki a Text Text Revolution Így néz ki a Text Text Revolution
Így néz ki a Text Text Revolution

Maga a billentyűzet is tartogat pár meglepetést, melyek legtöbbjének a magyarul még nem tudó automatikus szövegkiegészítőnél vehetjük hasznát, azonban van pár trükk a hagyományos pötyögésre is. Ilyen például, hogy ha a szóközt kétszer egymás után lenyomjuk, a mondatunk végére egy pontot fűz a rendszer, a következő szót pedig nagybetűvel kezdi. A szimbólumokat elővarázsoló billentyű lenyomása után pedig ujjunkat a képernyőn tartva is elnavigálhatunk a bevinni kívánt karakterhez, ezzel egy újabb leütést (és egy minimális időt) spórolva.

A rendszer megjelenésekor a billentyűzet fogadtatása igen jó volt, a pontossága egyértelműen hozza a rivális rendszerek szintjét, a magyar nyelvű automatika pedig lassan, de biztosan meg fog jelenni a Windows Phone 7 rendszerben, így nemsokára az automatikus szövegkiegészítésből is profitálhatunk. További olvasnivalónak a kutatók két, ezzel kapcsolatos angol nyelvű dokumentumot is kiadtak (Paek,Gunawardana, Meek - Usability Guided Key-Target Resizing for Soft Keyboards és Paek, Badger, Rudchenko - Text Text Revolution: A Game That Improves Text Entry on Mobile Touchscreen Keyboards), a téma iránt érdeklődőknek javaslom az iratok átolvasását.

dr. Kind

Előzmények