Indul a magyar TMC

A TrafficNav Kft., a Magyar Rádió Zrt., a Navi-Gate Kft. és a Nokia Siemens TraffiCOM Kft. ma jelentette be a hazai TMC szolgáltatás indulását. Sok szempontból magyaros szolgáltatás születése körül bábáskodhatnak mindazok, akik a kialakításban résztvesznek. Ez persze nem meglepő, ha párhuzamot állítunk fel a sajtótájékoztató színvonala és a várható szolgáltatás között...
Mi is a TMC?

A Navi-Gate honlapja szerint: "A "TMC" a Traffic Message Channel rövidítése, szabad fordításban forgalmi információs csatornának nevezhetjük.
A "TMC" lényege, hogy a közlekedési adatok a hagyományos rádióadások frekvenciáján (FM sávon) jutnak el a felhasználókhoz. A Radio Data System (RDS) lehetőséget kihasználva a rádión hallható adás mellett lehetőség van adatok továbbítására is. Ennek mindenki által ismert formája az, amikor az autórádiónk kijelzőjén nem azt látjuk, hogy 94,8 MHz, hanem azt, hogy „MR2 - Petőfi rádió”.
A szolgáltatás nagy előnye, hogy nagy tömegű közlekedési információt kezelve segíti a navigációs eszközt, hogy a problémás helyeket elkerülje, a lezárt vagy dugós útszakaszok helyett járható útvonalat tervezzen. Az információk nyelve nem korlátozódik az adott rádió adás nyelvére, a felhasználó a saját nyelvén ( a navigációs eszköz által beállított nyelven) éri el az adatokat.
A Trafficnav Kft. hívta össze a sajtótájékoztatót, @trafficnav.co.uk végű e-mail címet használva. A cég magyar honlapja egyetlen oldalból áll, co.uk végződéssel nem is találtunk weboldalt...

Adott egy közszolgálati rádió, aki ezen minőségét több alkalommal permanensen visszatérve hangsúlyozza. Ez a rádió egyszercsak gondolt egyet és csatlakozott az Európai Unio Connect projektjéhez, amelynek honlapján hogy-hogynem a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Hálózati Infrastruktúra Főosztály főosztályvezető helyettese a magyarországi kontakt. Bár az uniós támogatások bürokratikus lépései miatt nehezen indult el a folyamat, mára összeállt a kép. Az uniós támogatás lehetővé teszi, hogy a Magyar Rádió, mint közszolgálati médium a Petőfi Rádió hullámhosszán a „végfelhasználók számára ingyenes” közlekedési információkat sugározzon olyan formában, hogy azt az arra alkalmas navigációs eszközök fogni és értelmezni tudják.

A hálózati hátteret a Nokia Siemens TraffiCOM Kft. adja, a Navi-Gate Kft. a bevezetéshez szükséges navigációs eszközöket és térképet, a Navi Guide 5.0-t szállítja a projekthez.
A térképhez szükséges egy lokációs tábla, amely tartalmazza mindazokat a közlekedési csomópontokat és eseményeket, amelyek a navigáció során figyelemre méltóak. (országosan 2300 , Budapeseten 800 lokációs kód) Kérdésünkre Sulyok István, a Navi-Gate Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyarországi lokációs tábla jelentősen több eseményt tartalmaz, mint például Ausztriáé, ha tehát belépek Bécs közigazgatási határán, jelentősen kevesebb információt kapok, mintha például Budapestre vagy Prágába érkezem ( hogy ez a jobb minőségű lokációs tábla vagy a rosszabb közlekedési feltételek miatt van így, azt inkább ne firtassuk). Azt is megtudtuk tőle, hogy várhatóan minden térképszolgáltató azonos feltételekkel jut majd a lokációs táblához, tehát a minőségbeli különbségek - ha lesznek - abból adódhatnak majd, hogy az egyes gyártók miképpen implementálják a kapott elemeket. Annyit azért elárult, hogy volt szerencséje iGO-val is tesztelni a szolgáltatást és valóban tapasztalt különbséget, ha nem is jelentős mértékben.
A lokációs tábla információi az Útinform és a Fővinform adatbázisán alapulnak majd, és az adatszolgáltatáshoz hozzájárul egy 5000 járműből álló flotta is. Ennek kilétéről csak halvány sejtéseink vannak, annyi derült ki, hogy olyan parkról van szó, amely nem taxi társaság és országosan járják az utakat, valamint külföldre is rendszeresen eljutnak, ami a szolgáltatás szempontjából hasznavehetetlen terület. Ha igaz a pletyka, miszerint ez egy szállítmányozó cég, akkor Budapestet el is felejthetjük, ők bizony nem fognak a Fővinformnál gyorsabban értesíteni minket arról, hogy pl. a Körúton koccanás miatt megállt a forgalom, mert a teherautó ugye nem teszi be a kerekét a belvárosba.
Szerettünk volna a sajtótájékozatón választ kapni arra a kérdésre, hogy vajon mennyi időnek kell eltelni ahhoz, hogy egy adott közlekedési helyzet a TMC adáson keresztül készülékünk számára elérhetővé váljon. Naivul azt feltételeztem, hogy mint minden értéknövelt szolgáltatás, a magyar TMC is valamiféle SLA szerint dolgozik, azaz vannak iránymutató adataik arra vonatkozóan, hogy mennyi időn belül kell regisztrálniuk egy adott eseményt. Nos, tévedtem. A válasz: „a lehető leghamarabb”, ami ugye tudjuk, mit jelent. Ennél még az is jobb lenne, ha azt vállalnák, hogy 1 – uram bocsá’ 2 - napon belül jelzik a változásokat, hiszen így sem ellenőrizhető, sem számonkérhető minőséget nem várhatunk a szolgáltatástól. Heckenast László, a TrafficNav Kft. ügyvezető igazgatója szerint ilyen vállalást a végfelhasználó számára nem tudnak tenni, mivel ez nagyon „szubjektív” információ lenne. Azt persze maximálisan elfogadhatjuk érvként, hogy a TMC több információval dolgozik majd, mint például egy rádiós hírműsor, hiszen itt nincs szerkesztés, a műsoridő végessége miatt lehúzott információ, de biztosak nem lehetünk abban, hogy minden lezárás vagy dugó záros határidőn belül elérhető lesz a TMC adatbázisban. Kár.
Miért is várnánk számonkérhető minőséget egy olyan közszolgálati szolgáltatástól, ami a „végfelhasználó számára ingyenes”… Na igen, én, aki a Szentendrei úton befelé zötyögve megkapom az infot, hogy ne menjek a rakpart közelébe, mert nem mehetek rá, valóban nem akkor fizetek a 37 bitnyi kis adatért. Kifizetem ennek árát jócskán akkor, amikor megveszem a navigációs eszközömet, vagy megveszem csak a szoftvert a saját készülékemre.
Kanyarodjunk hát vissza a kezdetekhez: adott egy közszolgálati rádió egységnyi uniós forrásból származó fabatkával. Adott egy nehezen felderíthető cég kiváló előadó-készségű ügyvezetővel, aki szépen beszél, bár bizonyos kérdések alól konzekvensen kibújik. Adott továbbá egy – a magyar navigációs piacon nem piacvezető – eszközforgalmazó cég, aki pozíciójából fakadóan nem keménykedik, amikor az ügyfelek elvárásait kellene képviselnie, örül, hogy elmondhatja: „Magyarországon elsőként bevezettük…”. Elnézi, hogy nincs határidő, hogy nincs a térkép interneten elérhető verzióban, hogy éles indulás előtt két nappal a sajtó képviselői nem próbálhatnak ki működő TMC szolgáltatást, csak „nem valós adatokkal feltöltött” próbaútvonalon haladhatnak… Ejnye fiúk, hát nincs Budapesten elég „valódi közlekedési esemény”?
Apropó, néhány szomorú tapasztat a sajtótájékoztatót követő tesztvezetésről: ha már tesztvezetés, ne mondjuk már azt, hogy "vállalják, hogy nem nyúlnak hozzá", miközben sem beállítás, sem hozzáértő személyzet nem áll rendelkezésre... Tündér volt a Magyar Rádió sofőrje, de a Nüvi kezelését illetően csúnyán magára hagyták szegényt. Azt már nem is ismételgetem, hogy fals események voltak beálltva valós közlekedési akadályok helyett. Hát hogy fog ez elindulni 3-4 nap múlva?!

Kíváncsian várjuk az augusztus 1-i budapesti és augusztus 20-i országos éles indulást. Annyit már most megígérhetünk, tesztelni fogjuk.

Azóta történt

Hirdetés