Hirdetés

Alternatív Hajtás blog: nem csak az elektromos autók töltését kell megoldani!

Egy elektromos autót jelenleg többféle sebességgel lehet tölteni. Ha az óriási akkumulátorral rendelkező (és ebből adódóan az itthon elterjedt elektromos autókhoz képest lassan tölthető) Teslákat kihagyjuk a képletből, akkor nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy egy otthoni töltő használatával nulláról száz százalékra 8-16 óra alatt tölthetünk fel egy autót, a leginkább elterjedt 22 kW-os töltőkkel a művelet autótípustól függően 3-5 óra, míg egy 50 kW-os DC-töltővel (villámtöltővel) a folyamat 1 óránál kevesebb időt vesz igénybe. Ebből adódóan az elektromos autók iránt érdeklődők egy jelentős része a villámtöltőkben látja a jövőt, és vannak is fejlesztések: idén érkezhetnek a 150 kW-os töltők, amikkel a pár év múlva megjelenő, még nagyobb akkumulátorral rendelkező modelleket is egy óránál gyorsabban lehet majd feltölteni.


[+]

Azonban egyáltalán nem biztos, hogy ez a jövő egyetlen iránya, hiszen már egy 50 kW-os töltő telepítése is elég komoly feladat, gyakorlatilag minden esetben hálózatbővítéssel jár, a fogyasztása egy kisebb irodaházéval egyenértékű, és eleve egy sok millió forintos mulatság maga a töltőoszlop megvásárlása is. Autópályák mellé nyilván ilyeneket érdemes telepíteni, mert utazás közben senki nem akar 5 órát várni az autója töltésére, azonban a városban nem biztos, hogy ez lesz az irány. Többek között az ELMŰ-ÉMÁSZ társaságcsoport szerint sem, akik a közterületeken ugye 22 kW-os töltőoszlopokat helyeztek el, de van egy izgalmas magyar cég, az Innogy Solutions Kft. is, akik pedig kifejlesztettek egy sok szempontból jövőbemutató és hiánypótló töltőoszlop típust, a Voltee-t.

Voltee Gödöllőn (forrás: www.godollo.hu)
Voltee Gödöllőn (forrás: www.godollo.hu) [+]

A Voltee nem a sebességgel játszik, egy ugyanolyan 230 voltos hálózati dugasz van benne, ami a háztartásokban is megtalálható, tehát egy napjainkban elérhető elektromos autót 8-16 óra alatt lehet róla teljesen feltölteni, ami sok idő. De a Voltee-nál nem az a cél, hogy az autókat teljesen feltöltsék róla, hanem az, hogy a városban autózó és ott bármilyen tevékenység miatt időt töltő tulajdonosok valamennyi töltést kaphassanak napközben is, akár csak 10-15 kilométert azalatt, hogy megebédelnek, mert azzal már el fognak jutni a következő állomáshoz. A 230 voltos töltésnél viszont voltak megoldandó feladatok, például a kábel rögzítése, hiszen a kimondottan elektromos autókhoz készült töltőcsatlakozóktól eltérően itt nincs zárszerkezet, ami rögzítené magát a kábelt, úgyhogy a Voltee-nál ezt egy ajtó teszi meg a videón is látható módon. A Voltee további előnye, hogy bármi tölthető róla, elektromos robogó, bicikli, roller, vagy éppen akár telefon is.

A kezelés nyilván mobilalkalmazással van megoldva, emiatt azt is mondhatnánk, hogy okos töltőről beszélünk, amit a fejlesztést végző csapat nem szeret használni, de más cégek valószínűleg már rásütötték volna a jelzőt a megoldásra, hiszen tud okos dolgokat: a végfelhasználók által elérhető alkalmazáson látszik a töltő aktuális állapota (például az, hogy foglalt-e) és lehet mérni a használatot, ami akár az alapja is lehet egy üzleti modellnek. Hiszen a terv jelenleg az, hogy a felhasználók többféle csomag közülül választhatnak majd annak függvényében, hogy milyen áramigénnyel rendelkeznek, avagy milyenek a töltési szokásaik. De jelenleg még nem itt, hanem a proof of concept stádiumban tart a dolog, a Voltee két dologban kell, hogy bizonyítson. Az egyik a telepíthetőség, ami elvileg gyerekjáték, külön oszlopok formájában is ki lehet rakni, de elérhető egy kompakt változat is, plusz olyan modul formájában is elérhető, amely bármilyen hengeres testbe, például egy villanyoszlopba berakható. A másik pedig az, hogy az embereknek mennyire jön be ez a koncepció, de ennek megválaszolása valószínűleg sok időt igénybe fog venni, hiszen a budapesti elektromos autós társadalom hozzá van szokva ahhoz, hogy a töltés sokáig teljesen ingyen volt, és jelenleg még feltétlenül nem tudják elképzelni, hogy ez nem mindig lesz így. Pedig amúgy már most sincs így minden esetben.

Azóta történt

Előzmények