2016. július 1., péntek

Gyorskeresés

Szponzorunk

Mobilfizetés blog: A telefonszámlám terhére is vásárolhatok terméket?

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: Mobilarena

Mai bejegyzésben számba vesszük, hogy milyen szolgáltatásokat tudunk igénybe venni, amelyeket akár SMS-sel vagy telefonhívással is kifizethetünk.

Számos témakörrel foglalkoztunk már a blogsorozatunk kapcsán, kezdve az NFC-től a Samsung és az Apple fizetési megoldásain át egészen a Bitcoinig. Arról is volt már szó, hogy az okostelefonunkat miként lehet kvázi bankkártyaként használni, hiszen egyre több mindent intézünk egy eszközről, persze hogy ez jó-e nekünk, arra mi is kerestük a választ. A mostani bejegyzésben megpróbáljuk összeszedni azokat a lehetőségeket, amikor a telefonszámlánk terhére vásárolhatunk terméket.

Akár az utcán sétálva is rendelhetők szolgáltatások SMS-ben
Akár az utcán sétálva is rendelhetők szolgáltatások SMS-ben

Ahhoz azonban, hogy jobban beleássuk magunkat a témába, először is tisztázni kell, hogy mit tekintünk terméknek. Közgazdaságtani és marketing szempontból terméknek minősül minden, amit a piacon szükségletek és igények kielégítésére fel lehet kínálni. Kicsit bővebben ez a következőket jelenti: olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amelyek valamilyen fogyasztói igény kielégítésére képesek. A termékhez kapcsolódnak kézzelfogható és nem kézzelfogható tulajdonságok, mint például a hozzá tartozó szervizlehetőségek. Két csoport létezik egyébként, az egyik az áru, a másik pedig a szolgáltatás.

Számunkra az utóbbi a lényeges, mivel kézzel fogható terméket, vagyis árut Magyarországon nem tudunk úgy vásárolni, hogy küldünk egy SMS-t vagy felhívunk egy számot, a végösszeg ráterhelődik a telefonszámlánkra, vagy a kártyás egyenlegből levonódik, majd meghatározott várakozási időt követően a rendelt dolog megérkezik hozzánk. Kivéve egyébként egyes pizzériák ajánlatát, ahol tudunk SMS-ben ételt rendelni. Ezzel szemben számos szolgáltatást igénybe vehetünk. Talán a legtöbbször előforduló eset a parkolás, amikor a gépjármű rendszámát a zóna szerinti számra SMS-ben elküldjük, ezzel pedig elindítjuk magát a parkolási folyamatot. Ilyenkor nemcsak az eltöltött idő és hely szerinti, hanem az úgynevezett kényelmi díjat is számlázza nekünk a szolgáltató.

Szintén gyakran felmerülő lehetőség az autópálya matrica megvásárlása, amit az előbb említetthez hasonlóan egy egyszerű szöveges üzenet küldésével megtehetünk. Ha valaki szerencsét próbálna, akkor a lottózás is megoldható mobiltelefonról, akár applikáció, akár üzenet segítségével. A lehetséges nyerőszámokat kell ebben az esetben és az előre megadott formátumban a megfelelő számra továbbítani, ám az előbbiektől eltérően lényeges különbség, hogy a rendszer ilyenkor küld még egy SMS-t, ami a megadott adatokat tartalmazza, és ha minden helyes, vissza kell küldenünk mondjuk egy „ok" szócskát, amivel véglegesen jóváhagyjuk a tranzakciót.

Nem feltétel, hogy a telefon okos legyen
Nem feltétel, hogy a telefon okos legyen

Hogy ne csak SMS-es lehetőségekről beszéljünk, lehet hívással is növelni a számlánkat: jó példa erre az, amikor egy műsorba betelefonálunk, ezzel pedig szavazatot adunk le egy adott énekesre, játékosra, szereplőre. A legtöbb esetben nem kommunikálunk élő személlyel, hanem a rendszer automatikusan szavazatként veszi azt, hogy a megadott telefonszámot megcsörgettük. A jóslással foglalkozó adások is hasonló elven működnek, viszont itt a hívások jóval magasabb, azaz emelt díjjal kerülnek elszámolásra.  A társkereső oldalak előszeretettel használják az SMS-es megoldásokat, akár havi előfizetésre, vagy valamilyen plusz funkciók elérésére, mondjuk ez máshol is előfordul, például amikor HD felbontású képeket szeretnénk elérni használt autók böngészése során, vagy más tartalomelérést kívánunk magunknak biztosítani. A díjcsomagok mellé is aktiválhatók különféle szolgáltatások (internet, több beszélgetés) azzal, hogy SMS-ben a szolgáltató által megadott kódot elküldjük.

Végül de nem utolsósorban meg kell említenünk az emelt díjas hívásokat és SMS-eket, amikre egyébként külön etikai kódex vonatkozik. Itt idéznénk a legfontosabbat a korábbi bejegyzésünkből: a kódex többek között kimondja, hogy nem lehet másokat jogszabályba ütköző cselekményre bátorítani, kizáró ok a megtévesztés, az operátorok közzétehetik a tartalomszolgáltató számát, elérhetőségeit, vagy például azt is írja, hogy kötelező a szolgáltatásról történő pontos és érthető tájékoztatás. Nagy általánosságban az egész folyamat úgy működik, hogy a tartalomszolgáltató, vagy éppen a szolgáltatást nyújtó szerződést köt egy közvetítő céggel, aki jellemzően a szolgáltatóval van közelebbi kapcsolatban, de direkt kapcsolat is lehet a tartalomszolgáltató és az operátor között. Ilyenkor a szolgáltatás nettó díjából körülbelül 51-53 százalék marad a partnernél, a többi pedig a közvetítőhöz és rajta keresztül, vagy azonnal az operátorhoz kerül. Az összegnek természetesen még az ÁFÁ-ját is meg kell fizetni az állam felé. Az emelt díjas szolgáltatást az előfizetés megkötésekor, valamint a későbbiekben bármikor lehet aktiválni és tiltani. Arra is lehetőség nyílik ilyenkor, hogy az SMS-ek küldésére igen, a hívásokra viszont ne legyen lehetőség (fordítva nem működik).

A lehetőségek tárháza tehát óriási, számos opció kínálkozik arra, hogy alap előfizetésünket jelentősen megnöveljük, vagy kártyás egyenlegünket könnyedén leszippantsuk. A folyamat mégis kényelmes, ráadásul a legtöbb helyről elérhető, hiszen a szolgáltatások többségének igénybevételéhez nem kell mobilinternet (maximum a használatukhoz), sőt még okostelefon sem, kizárólag térerőre lesz szükség, ami azért az ország nagyrészén biztosítottnak mondható.

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.