Hirdetés

Hangszóróteszt: Focal XS 2.1

Az iStyle-lal közös, Apple kiegészítőket bemutató blogunk rendszeres olvasói bizonyára jól tudják, hogy hangszórótesztjeinkben nem "átlagos" minőségű termékeket mutatunk be, hanem olyan prémium kategóriás eszközöket, melyek a legvájtabb fülű felhasználók igényeit is maradéktalanul kielégítik. Mostani tesztünk viszont a megszokottnál is különlegesebb, hiszen tárgya az eddig tesztelt JBL és B&W hangszórókénál is magasabb szintet képvisel: boncasztalunkon ezen a héten a Focal XS 2.1 fekszik.

Focal? Az mi? - tettem fel a kérdést, miután hazacipeltem a méretes és ebből adódóan nehéz dobozt és kicsomagoltam az impresszív külsejű hangszórót. Az IT-s embernek elsőre az 1968-ban megírt programozási nyelv (FOrmula CALculator) juthat eszébe, de a helyes válasz természetesen nem ez: a Focal JMlab egy francia cég, mely 30 éve foglalkozik otthoni, autós és professzionális audioeszközök gyártásával. Igazi prémium márka, melyet az audiofilek bizonyára jól ismernek már, függetlenül attól, hogy számomra egészen az XS 2.1 kézhet vételéig ismeretlen volt. A holnapjukon meg is lehet csodálni egy látványos videót a cégről, melyet a hangulat fokozása érdekében ide is beraktam: tessék megnézni!

A mozgókép megtekintése után valószínűleg mindenki számára egyértleművé vált, hogy a francia cég számára nem csak a hangminőség, hanem az innováció, a stílus és a dizájn is fontos. Talán tesztünk tárgya a legkevésbé "látványos" (vagy inkább "extravagáns") megoldásuk a piacon, ennek oka nem a fantáziátlanság, hanem az, hogy ezt a hangszórót alapvetően az iMac számítógépek mellé álmodták meg a francia mérnökök és dizájnerek, a külcsín ennek megfelelően az Apple gép szellemiségét idézi, a hangszóróknál legalábbis, a mélyládát értelemszerűen nehéz hasonló kinézetűre tervezni. A nézelődést kezdjük a technikai paramétereknél: a szatelit hangszórók darabonként 30 W-os teljesítménnyel rendelkeznek, mely apró méretüket figyelembe véve már-már hihetetlen. A varázslat itt a tervezésben és az alkalmazott elemekben keresendő, a hangzásról  egy-egy 80 mm-es mélyközép és egy-egy 19 mm-es mylar dóm tweeter gondoskodik, a 70 W-os mélyládában pedig egy 165 mm-es papírkónuszú hangsugárzó dolgozik. A szatelitek darabja 1 kg tömegű, a basszusokat szóró doboz 8,4 kg-ot nyom, ez utóbbi a kiváló anyaghasználat fényében teljesen reális, a "kis" hangszórók viszont döbbenetes mérnöki munkáról tesznek tanúbizonyságot. A puszta tényeknél maradva: a szatelitek érzékenysége 104dB SPL/1m, frekvencia tartományuk 150 Hz és 20 kHz között mozog, míg a láda érzékenysége 105dB SPL/1m, a tartománya pedig 39 és 150 Hz közötti.

A peremsugárzók kialakítása az iMac-es tartólábaktól eltekintve sem éppen hétköznapi. Eleve nagyon jópofa, hogy a hangszóró mellé csomagolt távirányítóban található egy mágnes, melynek köszönhetően egy mozdulattal rá tudjuk cuppantani valamelyik hangszóró "lábára", így biztos, hogy mindig meg fogjuk találni. Az már kevésbé tetszett, hogy a kontroller infrás, nem pedig rádiós működésű, tehát ahhoz, hogy szabályozni tudjuk vele a zenét, ténylegesen rá kell irányítanunk a jobboldali hangszóróra, melynek talpán többek között az érzékelő található. Ide kerültek továbbá a hangerőszabályzó gombok, valamint az Apple dokk csatlakozó is, melybe a gyárilag mellékelt adapterek segítségével gyakorlatilag bármilyen újabb generációs almás zenelejátszót bele tudunk ültetni, legyen szó iPodról vagy iPhone-ról. A gyárilag mellékelt adapterek a következő típusokat támogatják: első, második és harmadik generációs iPod nano, iPod Video, iPod Classic, iPod Touch. Az iPhone hiányzik a listáról, de a hangfal azt is kezeli, igaz, a GSM-zajok minimális mértékben, de behallatszódnak a zenébe. Mivel a hangszórót USB-n keresztül is rá lehet dugni a számítógépre, a dokkolóban csücsülő eszköz iTunes-szal való szinkronizálása is megoldott, de erről kicsit később.

Csatlakozók terén nagyon jól áll az XS. A dokkoló használatáról fölösleges sokat írni, fókuszáljunk hát az egyéb portokra: a mélyládán csak a szatelitekbe vezető kábelek helyét, a tápcsatlakozót (és a ki-be kapcsoló gombot, valamint a basszus erősségét szabályzó potmétert) találjuk, a jobb oldali hangszóróra pedig egy 3,5 milliméteres jack csatlakozó és egy miniUSB port is került, a kábeleket megtaláljuk a dobozban. A jack helye egyértelműen mutatja, hogy a hangszóróra gyakorlatilag bármilyen zenelejátszót feldughatunk, az USB megléte már érdekesebb, elsőre azt hihetnénk, hogy ez csak azért kell, hogy a dokkolt állapotú iPodot/iPhone-t tudjuk szinkronizálni PC-vel/Mac-kel, de ennél többről van szó. A Focal XS-ben ugyanis helyet kapott egy belső hangkártya is, melynek használatával jobb hangminőséget érhetünk el, mint ha csak simán a 3,5 milliméteres fülhallgató kimenetet használnánk, de persze az iTunes-os szinkronizáláshoz is szükséges a kábel csatlakoztatása. A driver telepítésével Windows alatt nem volt gond (automatikusan megtörtént minden), Mac-en még ilyesmire sincs szükség, csak a hangbeállítások alatt át kell állítanunk a kimenetet USB-re, mely mellett ott lesz a Focal felirat, úgyhogy el sem tudjuk téveszteni. Vicces egyébként, hogy ha a dokkolóról és a 3,5 milliméteres kábelről is tolunk egy kis zenét, akkor mindkettő egyszerre fog megszólalni; a vállalkozó kedvű tulajdonosok ennek köszönhetően akár lemezlovasként is kipróbálhatják magukat, igaz, kicsit nehéz dolguk lesz.


Jól megy az iMac-hez

A hangminőség egyébként az USB használata nélkül is döbbenetes, azzal viszont még jobb és hangosabb is a hangszóró. A potmétert nem tudjuk annyira feltekerni, hogy a legminimálisabb torzulást is elérjük, pedig a hangerő tényleg elég ahhoz, hogy a házibulinak ne csak a meghívottak, hanem a tágabb lakókörnyezetben élők is részesei lehessenek. Nehéz részletezni, hogy hogyan is szól az XS: tökéletesen, azt a szintet, amit egy ekkora méretű hangszóró az egy héttel ezelőtti gondolataim szerint tudhat, a Focal két méterrel ugorja túl. Döbbenetes és egyben jól példázza, hogy a tiszta hangokért nem csak a fizikailag is nagy méretű hangszórók felelnek, hanem az átgondolt kialakítás és az elektronika is, meg persze azt is szemlélteti, hogy a veszteségmentes formátum a megfelelő eszközön mennyivel jobban szól, mint az MP3 - ha lenne egy XS-em, egészen biztos, hogy elkezdeném újra lerippelni a CD gyűjteményem, de nem 320 kbps-os MP3 formátumba. Dinamikus, tiszta, elképesztő erősségű, kiegyensúlyozott hangzás, kompromisszumok nélkül: ezt nyújtja a Focal XS 2.1-es rendszer. Igaz, az árát is megkérik, jelenleg bruttó 156 250 forintot kell érte az asztalra tennünk.

Klisé azt mondani, hogy ez a tökéletesség ára? Valószínűleg az, de csak azért, mert az a fránya távirányító infrás.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés