Csökken-e a percdíj a végződtetési díjakkal együtt?

Az NHH sajtóközleménye arról szól, hogy a szolgáltatóknak kötelezően csökkenteniük kell a végződtetési díjaikat, 2009-re három lépcsőben szinte a felére. Ezzel kapcsolatban persze az NHH elnöke annak a meggyőződésének adott hangot, hogy ez csökkentheti a mobilhívások díját is.

Persze, hogy vezető hír volt ez több online tartalomszolgáltatónál, és vélhetően a holnapi újságokból sem marad ki. Jellemzően a cím azt sugallja, hogy itt most milyen irtó jó lesz nekünk, mert olcsóbb lesz a telefonálás.

Tévedés, orbitális tévedés.

Mi is a végződtetési díj? Ez az az összeg, amit a szolgáltatók egymásnak fizetnek, amennyiben ügyfelük nem hálózaton belül telefonál. A jelen állapotok szerint ha egy Pannon júzer felhív mondjuk egy T-Mobile ügyfelet, akkor a Pannon ezért a hívásért percenként nettó 27,17 forintos díjat penget a legnagyobb hazai szolgáltatónak. Ha vodás számot hív az ugyanezen emberke, akkor a Pannon percenként nettó 32,61 forintot utal piros operátor kasszájába. (A végződtetési díjak a piaci részesedések miatt térnek el jelenleg, de a cél az egységesítés.)

Ez eddig tiszta. Akkor most nézzünk csak szét egy percre a hazai szolgáltatók tarifái között. Hm-hm, bizony itt vannak olyan díjcsomagok, ahol a szolgáltatónak veszteséges, ha az ügyfele másik hálózatba telefonál. Jó példa erre a Vodafone Select, ahol bruttó 29 forintos hálózaton kívüli percdíj érvényes. Vagy itt van a Domino7, ahol 30 forintot kóstál a hálózaton kívüli beszélgetés.

Nyilván evidens, hogy a szolgáltató két dologgal próbálja kompenzálni az ebből a hívásirányból fakadó veszteségeket. Az első a hálózaton belüli beszélgetés, ahol a teljes összeget benyelheti a kassza, a másik pedig természetesen az az eset, amikor másik hálózat felől érkezik hívás az ügyfél kártyájára. Ilyenkor dörzsölheti a kezét a fogadó szolgáltató: különösebb kiadás nélkül pénz áll a házhoz.

Ha most a hatóság csökkenti a végződtetési díjakat, akkor értelemszerűen a szolgáltatók kevesebbet fizetnek abban az esetben, ha ügyfelük másik hálózatba telefonál. Juhéj, ez akkor biztos azt fogja jelenteni, hogy a hálózaton kívüli hívások percdíjai is csökkennek. Remek, de talán lássuk a dolog másik oldalát: ha másik hálózattól fogad az ügyfél hívást, akkor az ezen keletkező bevétel is csökkenni fog. Magyarán nagyjából hasonló mértékben nyer a szolgáltató a végződtetési díj csökkentésével, mint amilyen értékben bukik is rajta.

Na, akkor ki fog itt percdíjakat csökkenteni?

Nyilván rengeteg dolgotól függ a tényleges eredmény, hiszen szolgáltatónként változó, hogy mennyi az ügyfelek kimenő és bejövő perceinek aránya, a beszélgetések mekkora része történik hálózaton belül, illetve hogy az egyes operátorok hogyan tudnak reagálni az NHH nyilatkozataira, amelyben a hatóság kvázi helyettük ígérte be az árcsökkentést. Mi történhet? Február elsején az egyik szolgáltató gondol egy merészet és azt mondja: örömmel jelentjük be, hogy mivel a végződtetési díjak csökkentek, így mi is percdíjat csökkentünk. Arról persze mélyen hallgatnak, hogy nekik is bevételkiesést okoz a történet, inkább megpróbálják ezt előteremteni máshonnan. Honnan? Mondjuk a havidíj emeléséből, a percalapú számlázásból lehet két perc alapút csinálni, növekedhet egy kicsit mondjuk a járulékos szolgáltatások díja is, de még biztos lehet sorolni.

Ha tehát az egyik szolgáltató meglépi ezt, akkor vélhetően a másik kettőnek is meg kell majd tennie, különben az ügyfél - az egyszerű, hétköznapi ember, a fogyasztó - mit fog látni? Lám, XY szolgáltató olyan jó fej volt, hogy alacsonyabb percdíjakat ad nekem, hiszen a hatóság az ő költségeit is csökkentette. Bezzeg a másik kettő! Így aztán a másik két szolgáltató is meglépi a szükséges csökkentéseket azzal együtt, hogy mellette ott emelnek, ahol csak tudnak.

Mondjuk kevesebb ártámogatást adnak az új telefonokra. Mondjuk. Viszont az NHH eléri a célját: olcsóbb percdíjakat ígért, és ez meg is valósult. Hogy közben ez lényegi változást nem okozott, az már senkit sem fog érdekelni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés