Csak döcög a 3G

Lehangoló év köszönt 2006-ban a 3G-re – summázza előrejelzését a világ nagy részén még újnak számító mobilkommunikációval kapcsolatban a Deloitte telekommunikációs csoportja. Szerintük a felhasználók nem értik a 3G előnyeit és azt sem látják be, miért kellene ezért több pénzt kiadniuk. A 3G-s technológia további előfizetőket hoz majd, de ez még mindig nem lesz elég ahhoz, hogy megtérüljenek a több tíz milliárd dolláros befektetések. A mobilszektorban továbbra is a 2G jelenti a növekedést, árbevételt és nyereséget.

Az eddigi eredmények ismeretében bizony a magyar piac kilátásai sem túl rózsásak, bár a szolgáltatók bizakodóak. Az előfizetők számát leginkább az eladott 3G mobilkészülékek alapján lehet lemérni, hiszen a 3G szolgáltatásokhoz nem szükséges új SIM kártya. A T-Mobile ügyfelei közül csupán 20 ezren használnak 3G eszközöket, telefont vagy kártyatelefont. (A T-Mobile-nak jelenleg több mint négymillió ügyfele van). „Kirobbanó érdeklődésről vagy szolid sikerről sem beszélhetünk. A 3G bevezetése egy hosszabb távú építkezés lesz, a lefedettség növekedése, az úgynevezett HSDPA bevezetése, a készülékek és eszközök körének bővülése, valamint azok árának csökkenése egyaránt azt szolgálja, hogy évről évre egyre többen férjenek majd hozzá az újdonságokhoz” – fogalmazott a Napi Gazdaság érdeklődésre a T-Mobile illetékese.

A Vodafone konkrét számokat nem közölt arról, hogy előfizetői közül hányan használhatják a 3G szolgáltatást, csupán annyit jegyeztek meg, hogy „az elmúlt hónapok Vodafone Mobile Connect adatkártya értékesítési adatai alapján elmondhatjuk, a szolgáltatás sikeres, hiszen a decemberi indulás óta folyamatosan több 3G/GPRS, mint csak GPRS-en használható változat kerül értékesítésre”.

Törvényszerű generációváltás?

A T-Mobile szerint idén a szolgáltatások elterjedését a készülékek számának bővülése, a középkategóriás 3G mobiltelefonok elterjedése nagymértékben segítheti majd. Jelenleg a T-Mobile kínálatában három különböző 3G mobiltelefon és két kártyatelefon vásárolható meg (2 éves előfizetéssel 40 ezer és 100 ezer forint között mozognak a készülékek). Az elterjedést segíthetik a különleges szolgáltatások, valamint az erős tartalom. Arra a kérdésünkre pedig, hogy mikorra válhat „tömegtermékké” a 3G, a T-Mobile-nál úgy válaszoltak: az elkövetkező pár évben – a szuper gyors 3G/HSDPA hálózat előnyeit megismerve – egyre többen veszik majd igénybe. Egyértelműen tömegesen elterjedhet, a hangsúly inkább azon van, hogy mely esetekben, élethelyzetekben lesz rá szüksége az ügyfélnek (nem feltétlen kell mindig videotelefonálni, de számos esetben hasznos vagy praktikus lesz). A sebesség növekedése azonban egyértelműen és bizonyíthatóan ösztönzi a felhasználókat.

A Pannon szerint is a következő évek mutatják majd meg, hogy milyen gyorsan válik elterjedtté Magyarországon az új technológia. Olaszországban például a videotelefonálásra képes készülékkel rendelkező ügyfelek 40 százaléka rendszeresen használja a szolgáltatást. „Új szolgáltatások, technológiák esetében nehéz megjósolni, melyik lesz igazán a felhasználók kedvence, ám úgy számoljuk, hogy alapvetően az üzleti célú felhasználás, valamint a szórakoztató és információs tartalmak lesznek a húzóterületek” – mondta a Pannon, amely feltehetően épp az új technológia térnyerése miatt döntött úgy, hogy elhagyja nevéből a még uralkodó technikára történő utalást, vagyis a GSM betűszót.

A Deloitte tanulmánya is megjegyzi, s egyben alátámasztja azt a magyarországi vélekedést, hogy a felhasználók – talán a reklámok hiányában is – nem ismerik a 3G előnyeit. Ennek kapcsán a T-Mobile-nál például megjegyezték, hogy nekik a szolgáltatásokat kell reklámozniuk (gyors mobilinternet, videotelefon vagy zeneletöltés). A lassú növekedés ellenére a cégek jelentős iramban fejlesztik 3G hálózatukat, a T-Mobile esetében például jelenleg Budapest közel 90 százalékán és Debrecen kétharmadán van 3G lefedettség. A hálózat idén további településeken, kisebb és nagyobb városokban egyaránt elérhető lesz. A Vodafone számára a frekvenciaengedély 2005 év végéig Budapest belső kerületeinek lefedését írta elő, amelyet már akkor túl is teljesített a cég. A cég állítja, hogy a frekvenciaengedélyben meghatározott lefedettségi követelményeket – amely szerint 2007 végéig a lakosság 30 százalékát kell lefedniük – jelentősen meghaladja.

Azóta történt

Hirdetés