Hirdetés

CES 2020: Autót gyárt a Sony? Nem, de segít

Ettől még a Vision S koncepció fontos pont a gyártó életében, mert ezen mutatják be, hogy mire képesek az autóiparban.

Számítottunk mindenféle bejelentésekre a Sony-tól (Xperia 3, PlayStation 5), de egyik sem jött be, viszont némi megdöbbenésre kitoltak egy autót a színpadra, aminek Vision S a neve. És egy pillanatig mindenkibe belefagyott minden: autót fog gyártani a Sony? Vaskos meglepetés lett volna, de sajnos erről nincs szó, a Vision S egy prototípus, amely arra szolgál, hogy a japán cég demonstrálja, hogy mostantól autóipari beszállítókén is jelen szeretnének lenni.


[+]

Ez egyrészt teljesen logikus lépés, hiszen a CES amúgy is tele van mindenféle jövőbeli autós koncepcióval, önvezetéssel, szenzorokkal és jármű-jármű kommunikációval. Másrészt pedig láthatóan az IT cégek is rájöttek, hogy az autógyártóknak partnerekre van szükségük a mindenféle infotainment és önvezetős rendszerek kapcsán, mert egyszerűen ebben nincs elég tapasztalatuk. Egy Google-nek, egy NNG-nek, egy AIMotives-nak, vagy egy Commsignianak pedig van (és ebből a felsorolásból három cég is magyar kötődésű), a Sony pedig még egy fokkal fentebb tud kapcsolni, mert ők a hardvert is képesek legyártani.


[+]

Az relatív közismert, hogy a mobilpiac zömének a Sony adja a kameraszenzorokat. A Samsung, az ASUS, az LG, a Lenovo, a Xiaomi is használ Sony IMX szenzorokat egy csomó készülékében, ezek pedig ma már mind felbontásuk, mind pedig minőségük kapcsán simán vannak azon a szinten, hogy az autókba is be lehessen építeni.

A Sony három szegmensre tagolta az autóipari megoldásait. Az első a biztonság (Safety Cocoon), amely 33 szenzorra épül (a fenti képen csak az IMX szenzorok elhelyezései láthatók), kamerákra, radarokra és LiDAR-ra, ez a mennyiség pedig a Sony szerint 4-es szintű önvezetéshez is elég lehet, ha a szoftveres háttér adott. Az összes tükröt kamera-kijelző párosításra cserélnék, az utasteret külön ToF kamera figyelné, hogy lássa az esetleges fáradtságot és rosszullétet, valamint ennek alapján küldjön figyelmeztető üzenetet és állítgassa a klímát.


[+]

A második kategória a szórakoztatás, amihez mondjuk alapvetően van egy óriási kijelző a szélvédő alatt, hogy az utas is remekül érezhesse magát. Itt nincs óriási megfejtés, ha az autó önvezető módban közlekedik, akkor majd szuperül lehet filmeket nézni, vagy éppen munkával kapcsolatos dolgokat intézni, de ez minden hasonló koncepció szerves része. Persze picit meg van bolondítva a koncepció az ülésbe épített, irányított hangszórókkal, hogy mindenki a saját zenei ízlésének megfelelő muzsikát tudja hallgatni.


[+]

A harmadik szegmens az adaptálhatóság, vagyis hogy a vásárló a saját igényinek megfelelően tudja használni az autót. Ennek alapvető kelléke a távoli elérés okostelefonról, ahol egy csomó mindent lehet állítgatni előre, látjuk az autó lokációját, de még olyan apróságokra is volt ötlet, hogy amikor a telefonon zenét hallgatva ülünk be a kocsiba, akkor a fedélzeti rendszer átveszi a folyamatot mindenféle pillanatnyi szünet nélkül. Persze felismeri, hogy ki ül be az autóba, az ő igényei szerint állítja be az ülést, a klímát, de még az útvonaltervezési opciók is egyediek lehetnek, a vezetési szokásokat megpróbálja megtanulni és értelmezni az autó rendszere.


[+]

Összességében nincs tehát forradalmi megoldás a Sony koncepciójában, ám egy dologban biztos ütőképes lehet a japánok ajánlata: nem csak a történet programozási és UX részét tudják biztosítani, hanem csomagban képesek adni hozzá a hardvert is, a kamerákat, a kijelzőt, a hangtechnikát. Sőt, a Sony Pictures jóvoltából még a tartalmat is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt