CES 2016: új CPU-t és GPU-t használ az NVIDIA Drive PX 2

Az NVIDIA az idei CES-en mutatta be a Drive PX 2 jelzésű csomagot, amely az önvezető autók új alapja lehet. A nem túl nagy méretű újdonság 8 TFLOPS-os teljesítményt kínál 250 wattos fogyasztás mellett, a hűtését pedig vízzel oldja meg a cég.

Hirdetés

A Drive PX 2 összesen négy lapkát használ a működéshez. A vezérlési feladatokat két darab új Tegra SoC látja el, amelyekben egyenként hat darab ARMv8-as processzormag található. Ezek közül négy az ARM Cortex-A57-es dizájnt használja, míg kettő az NVIDIA saját tervezésű, Denver néven ismert megoldása lesz. Az összeköttetés hasonló a Big.Little koncepció heterogén többmagos dizájnjához csak éppen az NVIDIA saját protokolljaival. Az adatpárhuzamos feladatok számítását már két darab Pascal architektúrára épülő GPU látja el, amelyekhez GDDR5 szabványú fedélzeti tárak kapcsolódnak. Összességében tehát a Drive PX 2 két darab Tegra node-ot használ, amelyekhez a GPU-k szimplán egy-egy MXM 3.0b szabványú modul formájában csatlakoznak.

NVIDIA Drive PX 2
NVIDIA Drive PX 2

Az új lapkák már a TSMC 16 nm-es node-ján készülnek, de az órajelekről és a chipekre lebontott fogyasztásról az NVIDIA nem beszélt. Sajnos az elemzést megnehezíti, hogy Drive PX 2 igen nagy hőmérsékleti tartományra van tervezve, hiszen az autók motorja rendesen termeli a hőt, így az efféle környezetekben nem lehet olyan magas órajelet alkalmazni, mint az amúgy normálisnak számító körülmények között. Az alacsony órajel nyilván a fogyasztást is lényegesen csökkenti.

Érdekes tényező, hogy az NVIDIA a 8 TFLOPS-os szimpla pontosságra vonatkozó elméleti számítási teljesítmény mellett megad egy úgynevezett DL TOPS értéket is, amely a deep learning tera-ops rövidítése. Ez az érték a mixelt precizitás melletti teljesítményt határozza meg, így vélhetőleg felezett pontosságról van szó tekintve, hogy az NVIDIA az elmúlt hónapokban csak erről beszélt. Ilyen formában a Drive PX 2-es csomag 24 DL TOPS teljesítményre képes. Ez első hallásra furcsa lehet, hiszen a felezett pontosság melletti teljesítmény a szimpla pontosság háromszorosa, de valójában a feldolgozókat ki lehet gyúrni egy bizonyos pontosságra hozzáoptimalizálva az egész adatutat, és a Pascal fejlesztésénél végig a felezett pontosság számított. Ezt a szimpla és a dupla pontossághoz hasonlóan érdemes elgondolni, hiszen a mai hardverekben a dupla pontosság melletti teljesítmény nem mindig a szimpla pontosság tempójának a fele.

A Drive PX 2 összesen 12 darab kamera képét képes kezelni másodpercenként 2800 kép feldolgozásával, és emellett még jöhetnek az egyéb szenzorok adatai is. Mindemellett az aktuálisan begyűjtött információk akár ki is jelezhetők az autón belül a korábban már bemutatott Drive CX csomaggal.

NVIDIA Drive CX
NVIDIA Drive CX

Az NVIDIA a csomaghoz kiépítette a saját referenciaplatformját, amely a DRIVENET névre hallgat, és ez a rendszer már gyűjti az adatokat a már forgalomban lévő tesztautókról. Ezek természetesen ma még csak emberi felügyelet mellett közlekedhetnek, ami lehetővé teszi a beavatkozást, ha a gép esetleg rosszul dönt, így elkerülhető a baleseteket. A DRIVENET célja elsődlegesen az utakon fellelhető objektumokról való információgyűjtés és azok különböző szempontok szerinti kategorizálása. Ez teszi majd lehetővé, hogy a Drive PX 2 felismerje a veszélyhelyzeteket és azokra megfelelően reagáljon. Éppen ezért fontos, hogy a most kiépülő adatbázis a startig kvázi teljes legyen, mert a hiányzó adatok akár emberéletet is követelhetnek.

A DRIVENET egyben egy referencia is lesz a partnerek számára, de mindenkinek joga van felépíteni a saját adatbázisát, amit az NVIDIA DriveWorks csomag tesz lehetővé. Valószínű, hogy az autógyártók ezzel a lehetőséggel élnek is, hiszen a biztonság az önvezető autóknál egy kritikus tényező, és nem mellesleg egy alapvető marketingérték is, ami mellett bátran lehet kampányolni egy saját adatbázissal.

Az NVIDIA szerint a Drive PX 2 ősszel kezdik szállítani a partnereknek. A Volvo, az Audi, a BMW, a Daimler és a Ford a megrendelők között van.

Hirdetés