Boltverseny a mobilszolgáltatók között

Szinte napra pontosan ugyanakkor nyílt meg a T-Mobile Mammutban levő, megújított üzlete, mint a Vodafone teljesen új, belvárosi boltja. Mindkét cég már a meghívóban azt hangsúlyozta, hogy innovatív, újszerű, modern és ügyfélcentrikus képviseletet kíván bemutatni, ezért aztán el is mentünk mindkét helyszínre, hogy összevethetssük a látottakat.

Most nyílik pontosan...
Most nyílik pontosan...

A T-Mobile este 8-ra időzítette az eseményt, mire odaértünk, már javában szólt az élőzene, öltönyös emberek pezsgőt ittak, rengetegen voltunk, s az ember elég idiótán érzi magát kajás tányérral a kezében akkor, amikor a legújabb tabletek között kell egyensúlyoznia. Ennek ellenére különösebb baleset itt nem történt, másnap, a Vodafone boltnyitóján pottyant le egy kövér szelet paradicsom a tányéromról, egyenesen egy HTC Sensation XE kijelzőjére.

Tíz méternyi tévé
Tíz méternyi tévé

A T-Mobile megnyitóján megtudhattuk Albert Pott úrtól, aki a Deutsche Telekom európai értékesítési és ügyfélszolgálati vezetője, hogy ez a bolt most az egész DT legjobb boltja Európában, s szerinte a legnagyobb üzlet hazánkban. Ami egyébként könnyen lehetséges, ha kizárólag a magenta szolgáltató boltjait versenyeztetjük, ugyanakkor az is biztos, hogy a másnap nyíló Vodafone képviselet nagyobb volt. A T-Mobile üzlet extrája, hogy egy 10 méteres, LED tévékből álló sort építettek a telefonos pult fölé, ezen állandóan megy valami animáció. Eltűntek a pultok az üzletből, a személyzet a betérő ügyfeleket végigkíséri a készülékek között, a szolgáltató tervei szerint az értékesítő és a vásárló sokkal közvetlenebb módon tudják megbeszélni, hogy mire van szüksége az ügyfélnek.

Kialakítottak egy kényelmes sarkot is, ahová le lehet ülni, meg lehet nézni a cég IPTV szolgáltatásait, az okostelefonokat, táblagépeket és notebookokat pedig csopotosítva pakolták le a bolt különböző pontjain. A 10 méteres fal alatti részen más T üzletekből ismert módon az elhelyezett telefonokat felemelve egy monitoron látszanak az adott kütyü specifikációi, ha két készüléket ragadunk meg, akkor egyből össze is vethetjük ezeket, mert egymás mellett jeleníti meg a rendszer a funkciókat. A T-Mobile nyitási akciókkal is próbálja a megújult üzletbe becsábítani az ügyfeleket, Galaxy Tab 10.1-et adnak Net&Roll csomagban 49 900 forintért, Galaxy S II-t Médiamánia XL csomagban 0 forintét lehet hazavinni, s mindkét modellhez ajándékba kap a vásárló egy 20 centis Angry Birds plüssfigurát.

Másnap a Vodafone teljesen új boltjában jártunk, amit Smart Store-nak nevezett el a szolgáltató. A Deák Ferenc utcában található üzlet nagyon impozáns, már a lábtörlőn is Facebook, Twitter és Foursquare ikon található, öt becsekkolás után sorsolnak egy HTC okostelefont is. A megnyitó nagyon grandiózusra sikeredett, Demcsák Zsuzsa volt a műsorvezető, ott volt Rogán Antal, polgármesteri szerepkörben, akiről nem tudom, hogy maga írja-e a szövegeit, vagy valaki ezt csinálja sok pénzért, de az tuti, hogy a bullshit fogalma új magasságokba emelkedett. A boltnyitáshoz kapcsolva a piros szolgáltató versenyeket is szervezett, a dolgozók munkaruháit lehetett megtervezni, ötletes kiegészítőkre is kiírtak pályázatot, illetve dekorációs munkákat is vártak. A munkaruhákat egy tánccsoport mutatta be a szó szerint vehető rongyrázás jegyében.

Akárcsak a T-Mobile-nál, a Vodafone boltjában is a személyes ügyfélkiszolgálás és a pult nélküli elrendezés dominál. A bejáratnál fogadják a betérő ügyfeleket, kávét kínálnak a dolgozók, végigvezetik a bolton, majd ha vásárlás lesz a történet vége, akkor áttöltik az ügyfél adatait az új kütyüre és egy rövid tanfolyamra is beülhet a vásárló, ahol megismertetik új készüléke fontos tulajdonságaival. A Vodafone is kialakított "otthoni sarkot", ahol tévére lehet streamelni tartalmakat, azokat telefonnal vezérleni, van egy app-fal is, ahol ingyenes okostelefon alkalmazásokat mutatnak be és QR-kóddal azokat rögtön le is tölthetik az ügyfelek. Az üzlet kialakításánál úgy igyekeztek elhelyezni a kütyüket, hogy gyártók szerint tematizálták a pultokat, van a Samsungnak, a HTC-nek, a Motorolának és a többieknek is külön asztala.

Ami mindenképpen új, hogy az volt a cél, hogy az összes gyártó szinte összes okostelefonja megvehető legyen. Van RIM Playbook, Motorola Xoom, Huawei X5 Pro, a HTC Sensation összes verziója, de már kint volt a pulton a Samsung 8,9 hüvelykes táblája is. Miután a Belváros közepén van a bolt, ezért minden értékesítő minimum beszél angolul, de a legtöbben ezen kívül is rendelkeznek még egy nyelv ismeretével (olasz, spanyol, német, francia, finn). Az értékesítők táblagéppel rohangálnak, azon keresztül érik el a cég belső rendszereit, ha komolyabb adminisztrációra van szükség, akkor a térben leválasztott irodai részen azért van néhány klasszikus munkaállomás is.

"Ezek összebeszéltek." Ezt gondoltuk, amikor azt láttuk, hogy mindkét szolgáltató arra hegyezi ki az új üzleteket, hogy az ügyfelekkel közvetlenebb legyen a kapcsolat, hogy az okostelefonok rengetegében el tudjanak igazodni a vásárlók. A klasszikus értelemben vett pultokat száműzték, minden igyekszik nagyon interaktív lenni, s ez nyilván egy támogatható törekvés, csak éppen azt is lehet tudni, hogy a márkabolti tevékenységek közel 40%-a úgynevezett ügyfélszolgálati jellegű feladat, azaz mondjuk számhordozás, számlabefizetés, tulajdonjog váltása, vagy panaszkezelés. Ezekre a procedúrákra kevésbé alkalmas a táblagépekkel szaladgáló személyzet, az pedig, hogy a cél az, hogy minden ügyfél alapos, barátságos és személyre szabott kiszolgálást kapjon, azzal is járhat, hogy bizony lehetnek torlódások és várakozások, ami viszont pont az ügyfélbarát hozzáállás egyik sarkalatos pontja.

Az biztos, hogy ez az új szemlélet, ami mindkét üzletben jelen van, abszolút pozitív. A következő hónapokban gyorsan ki fog derülni, hogy mennyire életképes ez a modell. Nem lennénk meglepve, ha mindkét bolt úgy alakulna át az idők során, hogy azért lenne hely a "klasszikus", pultos rendszernek is olyan ügyfelek kedvéért, akik nem kávézni és az okostelefonos piacról eszmét cserélni esnek be a boltba, hanem gyorsan és hatékonyan ügyet intézni.

A boltversenyt nálunk egyelőre a Vodafone nyerte, de ha a mögöttes filozófiát nézzük, akkor holtverseny is lehetne. Pillanatnyilag úgy fest, hogy a piros szolgáltató egy picivel ötletesebben és nagyobb léptékben valósította meg az elképzeléseket.

Képgaléria ide kattintva érhető el.

Hirdetés