Hirdetés

Apple blog: Philips M1X-DJ bemutató

Középiskolás koromban volt egy cimborám, egy amolyan amatőr DJ. Élete során egy-két bulit is csinált szórakozóhelyeken, de alapvetően a saját zenehallgatását egészítette ki azzal, hogy maga pakolgatta fel az Angliából rendelt bakeliteket. A hangsúly akkoriban még lemez típusán volt, mert mint azt elmondta, aki ezt számítógépről csinálja, az a stílus esszenciáját öli meg, hiszen nem tudja megérinteni a zenét. Egy osztálytársammal rendszeresen átjártunk hozzá, pakolgattuk a lemezeket és élveztük a jazz-funk és soul zenei elemekkel kombinált deep house zenét, amiről egyébként sem előtte, sem azóta nem hallottam senki mástól. Pár hét, vagy talán hónap után már nem okozott gondot az, hogy BPM-kijelzőt és egyéb huncutságokat nélkülöző rendszeren nagyobb hibák nélkül egymásra tudjak játszani két számot, úgyhogy le is vontam magamban a konklúziókat, amelyekben most a Philips legújabb terméke is megerősít. A szó technikai értelmében vett DJ tulajdonképpen bárkiből lehet, minimális ritmusérzékkel megoldható két szám összerakása, a zene ismerete és szeretete, valamint a közönség hangulatának érzékelése valószínűleg sokkal fontosabb erények, mint a tényleges lemezpakolás.

A Philips ötlete a maga módján zseniális, tulajdonképpen érthetetlen, hogy más gyártók ezt eddig miért nem csinálták meg, amit most ők. Az iCentre által biztosított M1X-DJ nevű produktum nem más, mint egy méretes, de valamennyire mégis hordozható hangszóró és egy keverőpult kombinációja, amit ráadásul méretéhez és tudásához képest egészen baráti áron kínálnak. A használatához mondjuk szükség van egy Lightning csatlakozós iEszközre is, a legjobb élmény érdekében pedig nyilván egy iPadet kell használni, amiből az eddig leírtakból adódóan legalább 4. generációsra vagy egy Minire lesz szükség. Bluetooth hangszóróként egyébként bármilyen egyéb eszközzel is használható a méretes kiegészítő, de itt most nem ez a lényeg.

Már a doboz alapján is sejteni lehet, hogy itt szó szerint nagy élményt fogunk kapni. A hangszóró 38 x 18,6 x 22,7 centiméteres méretű, áramforrás nélkül nyom 7,35 kilogrammot, úgyhogy a ráapplikálható, biztonsági övhöz hasonló anyagból készült pántnak inkább a vállunkon, nem pedig a nyakunkban van a helye, bár az utóbbi pozícióban történő mixeléssel bizonyos környezetben bizonyára tudjuk emelni a hangulatot. A kütyü beépített akkumulátorral nem rendelkezik, az áramforrástól független működését 8 darab góliát elemmel (D típusú) lehet megoldani, amelyekkel legjobb esetben 5 órányi üzemidőt lehet elérni, ami bulinak már elég hosszú. A M1X-DJ két részből áll, a ládában két darab 5,25 hüvelykes teljes spektrumú hangszóró és szintén két darab csipogó található. A Fidelio P9 kapcsán hátrányként emlegetett wOOx technológia itt is elérhető, az elméletileg akár 80 wattos teljesítményre is képes eszköz dübörögteti is a basszusokat, de lássuk be, itt pont ez a cél.

Maga a láda fehér színű műanyagborítást kapott, a hosszabbik oldalainak egyikén találhatók a hangszórókat rejtő rácsok, a másikon pedig mélyedések találhatók, hangszórók nélkül. Hogy melyik az előlap és melyik a hátlap, az csak a felhasználón múlik, mivel a keverőpadot bármilyen irányban be lehet helyezni, akár még fejjel lefelé is, ami a biztonságosabb szállítás elérése mellett a Bluetooth hangszóróként való használat során szükséges. Az oldalsó részek viszonylag üresek, a már említett szíj rögzítési pontjain túl a hálózati kábel csatlakozási helye került ide. A működtetéshez szükséges 2,5 amperes kábel szerencsére egyszerű felépítésű, mivel egy sima piskótakábelről beszélünk. Ha a keverőpad fejjel lefelé ül a helyén, a Bluetooth csatlakoztatásához szükséges gombon kívül 3,5 milliméteres ki- és bemenetet is találunk, amiknek köszönhetően akár több hangszórót is sorba tudunk kötni.

A keverőpulton a zenék keveréséhez szükséges legalapvetőbb gombok és tekerők találhatók meg. Adott két dekk, a klasszikus iskolánál ezekre raknánk fel a bakeliteket, itt csak a keverőszoftver virtuális lemezeit forgatják enyhe késéssel, de abszolút megbízhatóan. Mindkettőhöz tartozik egy-egy tempó- és hangerőszúcska, valamint van egy cross fader is, ami a két lemez közötti hangerőt tudja állítani, ha teljesen balra van tolva, akkor csak a tőle balra lévő lemez szól. Mindkét lemezhez tartozik három-három potméter, amelyek a hangtartományok (mély, közép, magas) erejét állítják, továbbá az elmaradhatatlan play/pause, a set és cue gombok sem hiányoznak (utóbbi kettővel a zene egy részéhez amolyan iránypontot rakhatunk, hogy egy gombnyomással oda tudjunk ugrani.

Akinek fogalma nincs arról, hogy hogyan kell két zeneszámot egymásra játszani, annak íme egy kis alapozó. Mivel modern, elektronikus tánczenékről beszélünk, az ütem szinte minden esetben négynegyedes (tehát minden ütem négy darab negyedhangból áll, tüc-tüc-tüc-tüc), a számok egymásra játszása szempontjából tehát csak a tempó a lényeges különbség. A DJ az egyik dekkre felpakol egy számot, amit elkezd játszani és annak hangját ki is adja a közönség által is hallgató hangszórókra, miközben a másik oldalra egy másik számot is felpakol, amit csak ő hall a fejhallgatón keresztül. Mindenek előtt be kell állítania a frissen felrakott szám tempóját a hallgató száméra (épp ezért nem is lehet teljesen eltérő tempójú számokat normálisan egymásra játszani), majd meg kell keresnie egy ütem elejét, lehetőleg ott, ahol a szám kezdődik, esetleg új hangszer csatlakozik. Mivel ez az efféle zenéknél szinte kivétel nélkül nyolc vagy tizenhat darab ütem után történik, egyszerű a dolog; ott kell elindítani a második dekken lévő zenét, ahol ez a váltás az első számnál is megtörténik. Ha a két szám együtt forog és harmóniában van, kis túlzással már csak a hangerőt kell áttolni.

Van továbbá jog mode kapcsoló is, mely azt befolyásolja, hogy milyen gyorsan haladjon a zene, ha épp forgatjuk a dekket, továbbá mindkét lemezhez tartozik egy-egy sync feliratú gomb, mely összehangolja a tempót és az ütemet is, ha valaki még a legalapvetőbb DJ-zéssel kapcsolatos dolgokat sem akarja megcsinálni. A felsoroltakon kívül van egy globális hangerőszabályzó, egy ugyanilyen potméter a fejhallgatónak, egy rec gomb a mixünk rögzítéséhez, valamint három darab 6 milliméteres jack-csatlakozó; aux ki- és bemenet, valamint fülhallgató kimenet. A dobozban találunk 6-ról 3,5 milliméteres méretes átalakítót. Nem esett szó egy igen fontos dologról; a gombok és tekerők háttérvilágítással rendelkeznek, ami bizonyos körökben nyilván nagyon menő, de ennél fontosabb, hogy a gyenge fényviszonyok között történő keverést is lehetővé teszi.

A zenék forrását tehát egy iPhone, egy iPod touch vagy egy iPad adhatja, mindegyik nagyon stabilan és használhatóan ül a masszívan gumírozott vájatban, amit számukra alakítottak ki, az iPad még akkor sem billen meg, ha tényleg erősen ütögetjük. Az eszköz használatához az Algoriddim djay 2 for iPad nevű szoftverre lesz szükség, amit kissé furcsa módon nem kapunk meg a termékhez, szóval az árát akkor is hozzá kell számítani, ha egyébként nem is vészes (9 euró).

A szoftver a kezdő DJ-k igényeit abszolút kielégíti, jól kezelhető, az ütemeket vizuálisan is ábrázolja, nagyon pontosan tudja szinkronizálni a zenéket és felmérni a tempót, tartalmazza az alapvető effekteket és hangsémákat (sziréna és társai). Ugyanakkor nagyon szomorú, hogy a M1X-DJ keverőpultját nem lehet számítógéppel együtt használni, pedig bizonyára lennének olyanok, akik a Traktorral, a Seratóval vagy az Ableton Live-val kötnék párba.

A láda hangminősége a célközönsége igényeit valószínűleg maximálisan kielégít a saját árkategóriájába, hiszen nagyon hangosan és torzítástól mentesen szól, a basszusai dübörögnek, ezzel az eszközzel simán le lehet tolni egy házibulit, de még egy kisebb iskolai eseményen is megállja a helyét, főleg akkor, ha többet egybekötünk belőle. Az efféle zenéket hallgatóknak félig-meddig hordozható Bluetooth hangszóróként is megállja a helyét, de nem ez a lényeg benne, hanem az, hogy tényleg lehet vele zenéket keverni. Nem egy olcsó játék gyerekeknek, hanem egy átgondolt termék, amit amatőr lemezlovasok tényleg használhatnak a munkájuk során is, a kezdőkről nem is beszélve, akik az alapokat gyönyörűen elsajátíthatják. Az árával kapcsolatban furcsa, hogy míg a Philips 400 fontos ajánlott árról ír (ami 155 000 forint), addig az iCentre-nél 99 990 forintért el lehet vinni, ráadásul úgy tudjuk, ez nem is egy időszakos akció, hanem később is ennyibe fog kerülni. Az elektronikus zenéket lehet szeretni vagy utálni, a Philips a M1X-DJ-t akkor is jól összerakta, ennyiért a célközönség számára egy ajánlott vétel.

Azóta történt

Előzmények